مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

چرا جواهرات با پلاتین مناسب تر از طلای سفید است؟

      هنگامی که مشتری قصد خرید انگشتر و دستبند طلا دارد، نگرانی زیادی نسبت به نوع فلز گران­ بهای استفاده شده در آن را خواهد داشت. این نگرانی زمانی که قصد خرید جواهراتی که سنگ قیمتی دارند، چند برابر می ­شود زیرا مردم می­ خواهند از دوام و امنیت سنگ روی طلا مطمعن باشند.

     یکی از سوالات رایج در میان مشتری‌ها این است که فرق طلای سفید و پلاتین چیست و کدام یک برای ساخت جواهرات مناسب‌تر هستند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

جواهراتی که از شیر مادر ساخته شده است! اینجا کلیک کنید.

پلاتین یا طلای سفید کدامیک با دوام تر و پایداری بیشتری دارد؟

    مهمترین تفاوت پلاتین و طلا این است که فلز پلاتین یکی از مقاوم ترین فلزات برای ساخت جواهرات ‌قیمتی بشمار می‌رود. این فلز وقتی خراش بر می‌دارد، برخلاف طلا در طول زمان دچار خوردگی و فرسایش نمی‌شود. همچنین پلاتین قابلیت خم شدن دارد و به همین خاطر خیلی سخت  شکسته می‌شود. به همین خاطر از پلاتین برای ساخت زنجیرهای حلقه‌ای استفاده می‌شود.

     در مقابل، طلای سفید نیز دوام و پایداری خوبی دارد. اما استحکام آن به عیار طلا وابستگی دارد.  هر چه عیارش پایین‌تر باشد به این خاطر که ناخالصی زیادی دارد، دوام بیشتری خواهد داشت. اما طلاهایی که عیار بالا دارند، چون میزان طلای مصرفی در آن‌ها بیشتر است و از آنجا که طلا فلز نرمی محسوب می‌شود، در نتیجه ممکن است استحکام چندان بالایی نداشته باشد. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این می باشد که  اغلب طلاهای سفید با فلز رودیوم روکش می‌شوند و این کار تا حدی از نرمی طلا می‌کاهد. روکش رودیوم، زیورآلات را محکم‌تر و سخت‌تر می‌کند.

     برای آشنایی با روکش رودیوم اینجا را کلیک نمایید.

     بنابراین دستبند، انگشتر یا النگوهایی که از پلاتین ساخته شده‌اند دیرتر می‌شکنند. بعلاوه، روکش رودیوم به مرور زمان از بین می‌رود و طلای موردنظر دوام خود را از دست می‌دهد. همچنین از دیگر تفاوت طلا سفید و پلاتین در این است که طلای سفید در مجاورت مواد شیمیایی‌ای که در خانه مصرف می‌شود بسیار آسیب‌پذیر است. اما پلاتین این مشکل را ندارد.

پلاتین و طلای سفید هر دو سفید هستند؟

     پلاتین و طلای سفید هر دو سفید هستند اما در ظاهر با هم تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت طلا سفید و پلاتین به‌ویژه در اثر گذر زمان بیشتر نمایان می‌شود. پلاتین بسیار خراش برمی دارد و به مرور زمان شفاف بودن خود را از دست می دهد و رنگی مات با سایه‌ای از سبز پیدا می‌کند.  از این رو برای درخشندگی دوباره به پلاتین باید آن را پولیش نماییم.

     برای آشنایی با پولیش اینجا را کلیک نمایید.

     طلای سفید درخشندگی خود را از دست نمی دهد  اما روکش رودیوم آن به مرور زمان از بین می‌رود. در نتیجه این امر، رنگ زرد طلا از زیر آن بیرون می‌آید. برای اینکه درخشش و شفافیت طلای سفید دوباره به آن بازگردد، لازم است آن را آبکاری نماییم. بدین ترتیب دوباره روی آن روکش رودیم کشیده می شود.

حساسیت: طلای سفید و پلاتین

     یکی دیگر از تقاوت طلای سفید و پلاتین می تواند این خاصیت پلاتین باشد که پلاتین، آلرژی‌ایمن است: یعنی هرگز موجب آزردگی یا خارش پوست نمی‌شود. همچنین نیکل یکی از آلیاژهای پلاتین محسوب می شود و حساسیت بالا ایجاد می‌کند. اما مقدار نیکل موجود در آلیاژ پلاتین به‌قدری نیست که حساسیت پوستی ایجاد کند.

     اما در آلیاژ طلای سفید، ممکن است از نیکل فراوانی استفاده شود که منجر به بروز خارش، قرمزی یا آزردگی پوست می‌شود. البته اگر طلا با رودیوم روکش شده باشد، مانع از برقراری تماس نیکل با پوست می‌شود. در این موارد باید حواستان به تمدید روکش رودیوم باشد. البته برخی از طلاهای سفید بدون آلیاژ نیکل هم عرضه می‌شوند و اگر پوست حساسی دارید می‌توانید به‌سراغ آن‌ها بروید. ( در مقاله های بعدی راجع به این نوع طلا ها صحبت می کنیم)

پلاتین سنگین تر است یا طلای سفید؟

     به‌صورت کلی، زیورآلاتی که با پلاتین ساخته می‌شوند سنگین‌تر از نمونه‌های ساخته شده با طلای سفید هستند. این مساله اهمیت چندانی ندارد مگر اینکه بخواهید مثلا حلقه بزرگ‌تری بخرید که سنگی هم روی آن سوار شده باشد بنابراین، پیش از خرید به این نکته توجه داشته باشید که قطعه طلای سفید یا پلاتین انتخابی خود را آیا قرار است هر روز استفاده کنید یا فقط برای مناسبت‌های خاص! مسلما محصول سنگین برای استفاده روزانه چندان گزینه مناسبی نیست.

آیا جعبه جواهرات مناسب می خواهید برای خود انتخاب کنید؟! اینجا کلیک کنید.

پلاتین گران تر از طلای سفید می­باشد

     با اینکه پلاتین فلز بسیار بادوامی است و کمترین میزان حساسیت پوستی را نیز ایجاد می‌کند، اما قیمت بالای آن یکی از معایبش به‌شمار می‌رود. طلای سفید نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، باید به این فکر کنید که آیا مزایای پلاتین به بیشتر بودن قیمت آن می‌ارز یا خیر.

پلاتین فلزی با ارزش مناسب حلقه داماد

     یکی از مسائلی که برخی از عروس و دامادها ممکن هست باهاش دست و پنجه نرم کنن، موضوع خرید حلقه طلا برای داماد هست! از نظر دوستان معتقد به آداب اسلامی و با توجه به نظر اکثریت قریب به اتفاق مراجع تقلید ، استفاده از طلا (چه زرد و چه سفید) برای مرد حرام است و با در نظر گرفتن این مورد، بزرگواران و دامادهای عزیزی که حلقه طلا دارن، اگر ازش استفاده کنن مرتکب فعل حرام شدن. با این تفاسیر به نظر شما چه راهکارهایی میشه در نظر گرفت تا هم این اتفاق مبارک به خوبی و خوشی رقم بخوره و هم گناهی مرتکب نشیم؟

     برای همین عموم خانواده های مذهبی سراغ این روش میرن و با تهیه حلقه پلاتین سعی دارن تا علاوه بر اینکه از موضوعات و نظرات حاشیه بین دو خانواده عروس و داماد جلوگیری کنن، از انجام فعل حرام هم پیشگیری کنن ، ضمنا تا حد خیلی زیادی حساسیت های مادر شوهر عزیز هم از بین میره و همه چیز ختم به خیر میشه.

     در نتیجه بیشتر شبیه یک عرف جا افتاده در خانواده های ایرانی جنس حلقه اقای داماد را پلاتین انتخاب می کنند.

جمع بندی

     پلاتین برای جواهراتی که سنگ با ارزش دارند، مقاوم تر می باشد و دیر تر صدمه یا خراش پیدا می کنند. اما وزن و قیمت نسبتا بالایی دارند. در مقابل طلای سفید وزن قابل توجه کمتری دارند و این باعث می شود که در مدت زمان بیشتری از جواهرات خود لذت خوبی ببریم. در عین حال که قیمت آن برای مشتری مناسب تر می باشد. البته در نگهداری طلای سفید نیز نکاتی وجود دارد که باید آنها را رعایت نماییم.

در طلامگ بیشتر بخوانید:

تشخیص طلا اصل

خواص شگفت انگیز طلا


چرا طلا پوست را سیاه می کند

چرا طلا پوست را سیاه می کند


تشخیص الماس اصل

13 راه تشخیص الماس اصل از بدل


جواهرات بولگاری

برند بولگاری

نظرات  (۵)

  • الهام زیوری
  • سلام
    محتوای خوبی گذاشتین
    امیدوارم همینطوری ادامه بدهید
  • دیوانه طلا
  • پاسخ:
    با سلام
    ممنونم، به امید خدا
    اطلاعات مفیدی بود ممنونم
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    ممنون که مارو دنبال میکنین
  • دیوانه طلا
  •  ممنوم از اطلاعاتی که در مورد پلاتین گذاشتید من خیلی راجع به پلاتین نمی‌دانستم ولی الان کاملا متوجه می‌شوم که دلیل گرانتر بودن پلاتین چیست؟

    پلاتین خیلی گرانتر و همانند طلا ست خیلی هم خوب است از آن استفاده بشود  ولی مثل طلای زرد وسفید در بازار زیاد نیست  وهمین طور از پلاتین زنجیر یا دستبند نشنیدم که باشد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی