مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

13 راه برای تشخیص الماس اصل از بدل

| سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷

13 راه برای تشخیص الماس اصل از بدل

تشخیص سریع و آسان سنگ الماس اصل از نمونه های بَدَل(تقلبی)

     از دیرباز تا کنون همه ما در صدد یافتن راهی برای تشخیص الماس اصل از نمونه های تقلبی و یا فیک آن بوده ایم، راهی که در کوتاهترین زمان و با بالاترین دقت در تشخیص الماس اصل ما را یاری کند. با طلامگ همراه باشید.
     خصوصیات منحصر به فرد سنگ الماس، آن را از دیگر سنگ های گران بها متمایز کرده و در رتبه بالاتری قرار می دهد؛ به همین خاطر معمولا جواهرات ارزشمند الماس را برای هدیه دادن به افراد ارزشمند زندگیمان انتخاب می کنیم. به سبب همین نکات، به دنبال راهی هستیم که به درستی الماس اصل را تشخیص دهد و خیال ما را از خریداری سنگ الماس اصل راحت کند.
تشخیص الماس اصل
     جواهرشناسان متبحر که بر اثر گذر زمان مدعی تشخیص الماس اصل از نمونه های متفرقه و فیک آن، فقط در یک نگاه هستند نیز از همین راه کار های ساده برای تشخیص الماس اصل از بدل آن استفاده می کنند. البته  چون جواهرشناسان موی خود را در این حرفه سپید کرده اند در تشخیص سنگ الماس اصل فوق العاده حرفه ای تر از ما عمل می کنند و اکثر تشخیص های آن ها درست از آب در می آید. به همین خاطر ما که تجربه کمتری از این حرفه داریم بهتر است برای تشخیص الماس اصل حداقل سه روش گفته شده را به کار ببریم تا با اطمینان بیشتری در مورد اصل بودن الماس قضاوت کنیم. بیتی از حضرت حافظ نیز درمورد کسانی که چیز های ارزشمند را به درستی تشخیص نمی دهند، این چنین می فرمایند:
آه آه از دست صرافان گوهر ناشناس     هر زمان خر مهره را با دُر برابر می کنند

     در این مقاله راه کارهایی ساده را برای تشخیص الماس اصل از نمونه های فیک و بدلی شرح می دهیم. اما باز هم توجه داشته باشید اگر با به کار بردن این راه کارها همچنان در تشخیص الماس اصل تردید دارید بهتر است به یک جواهر فروشی امین بروید و از او بخواهید به شما در تشخیص الماس اصل کمک کند، جواهر فروشان علاوه بر تجربه و آگاهی بیشتر، ابزار و وسایل پیشرفته ای در اختیار دارند که به وسیله آن هیچگاه در تشخیص الماس اصل دچار اشتباه نمی شوند.

احتیاط شرط عقل است!

     1.اگر برای تشخیص الماس اصل به جواهر فروشی مراجعه کردید این نکته را مد نظر داشته باشید که جواهرگر در مقابل خود شما سنگ الماس را تست کند، چرا که ممکن است جواهر فروش سنگ الماس شما را با سنگ دیگری تعویض کند.
    2.سنگ‌ های خود را ثبت کنید. هنگامی‌ که در تشخیص اصل بودن الماس خود چه از طریق لابراتوارهای درجه ‌بندی و چه از طریق ارزیاب‌ های مستقل اطمینان حاصل کردید، سنگ خود را ثبت و انگشت ‌نگاری کنید تا در صورت دزدیده شدن بتوانید سنگ الماس خود را بیابید.

تشخیص الماس اصل

جواهراتی که از شیر مادر ساخته شده است! اینجا کلیک کنید.

13 راه برای تشخیص الماس اصل

1.تشخیص الماس اصل به وسیله آب

     الماس اصل در آب فرو می ‌رود اما الماس تقلبی بر روی سطح آب شناور می ‌ماند.

تشخیص الماس اصل

2.تشخیص الماس اصل به وسیله مه

     سنگ الماس را جلوی دهان خود قرار دهید و به آن ها کنید. اگر سنگ برای دو ثانیه مه آلود باقی ماند، احتمالاً تقلبی است. یک الماس واقعی حرارت را بلافاصله پخش می ‌کند و به سرعت از بخار پاک می ‌شود، یا اگر کمی کثیف ماند باز هم سریع ‌تر از یک الماس تقلبی شفاف می ‌شود. همزمان به یک الماس که می‌ دانید واقعی است و الماسی که مشکوک به تقلبی بودن هست، ها کنید. شما می ‌توانید ببینید که چگونه سنگ واقعی شفاف می ‌شود، در حالی که سنگ تقلبی چگونه مه خود را از دست می ‌دهد، علاوه بر آن، اگر شما بر روی آن‌ ها به تناوب ها کنید، شاهد جمع شدن مه بر روی سنگ تقلبی می‌ شوید و مه آن با هر ها بیشتر می‌شود در حالی که سنگ واقعی هنوز تمییز و شفاف باقی مانده است.

تشخیص الماس اصل

3.تشخیص الماس اصل به وسیله لوپ

     الماس‌ های اصل که از معادن استخراج می ‌شوند اغلب دارای ناخالصی ‌هایی هستند که به کمک لوپ قابل مشاهده می ‌باشند. الماس های بدل فاقد هرگونه ناخالصی است، به همین دلیل، الماس‌ های آزمایشگاهی(که می‌بایستی بسیاری از آزمایشات را پشت سر بگذارند) نیز این ناخالصی‌ ها را ندارند.
تشخیص الماس اصل

4.تشخیص الماس اصل به وسیله انعکاس نور

    انعکاس الماس حقیقی در رنگ‌ های طیف طوسی قابل مشاهده است. در صورت مشاهده‌ انعکاس رنگین کمانی، به احتمال زیاد این الماس دارای کیفیت پایینی است و یا این ‌که تقلبی می‌ باشد.

تشخیص الماس اصل

چگونه همیشه طلا و جواهراتتان مثل روز اولش براق و چشم گیر باشد؟ اینجا کلیک کنید.

5.تشخیص الماس اصل به وسیله یک ذره بین

     الماس ‌های استخراج شده معمولاً دارای عیوب یا آخال‌ های کوچک هستند که از این طریق قابل مشاهده می‌ باشند. سنگ های بدل این عیوب را ندارد. همچنین الماس‌ های تولید شده به روش آزمایشگاهی (که ممکن است تمام آزمون‌های دیگر را گذارنده باشند) معمولاً این عیوب را ندارند.   

تشخیص الماس اصل  

6.تشخیص الماس اصل به وسیله تستر

     انواع متفاوت تستر ‌ها در بازار موجود هستند و تفاوت میان الماس حقیقی و جعلی را مشخص می ‌کنند.

تشخیص الماس اصل

7.تشخیص الماس اصل به وسیله اشعه ایکس X

     الماس‌ های اصلی زیر اشعه ایکس دیده نمی ‌شوند. در حالی که شیشه، مکعب زیرکون و کریستال‌ ها در زیر اشعه ایکس دیده می شوند.

تشخیص الماس اصل

8.تشخیص الماس اصل با کمی توجه به پایه نصب

     الماس واقعی هرگز بر روی پایه ‌ای از جنس فلزات ارزان قیمت نصب نمی شود.  نشان‌ های موجود بر روی پایه ‌ی نصب اثبات می ‌کنند که آیا فلز طلا و پلاتین اصل است یا خیر(K10، K14، K18، یا PT585 ، PT750، PT900 و PT950) همه نشان پایه های ارزشمند هستند که روی آن ها الماس اصل نصب می کنند. در حالی که نماد "C.Z" نشانگر آن است که سنگ نصب شده یک الماس حقیقی نمی ‌باشد.

تشخیص الماس اصل

9.تشخیص الماس اصل به وسیله میکروسکوپ

     لوح یا تاج سنگ را برعکس زیر میکروسکوپ قرار دهید. اگر شما در حالی که سنگ را تکان می ‌دهید، اگر فقط یک تشعشع نارنجی ‌ببینید، سنگ شما تقلبی است.

تشخیص الماس اصل

10.تشخیص الماس اصل به وسیله روزنامه

     زمانی که سنگ بزرگتری دارید، تست روزنامه به خوبی کار می کند. اگر یک الماس غیر واقعی را بر روی روزنامه قرار دهید می توانید نوشته های زیر الماس را تشخیص دهید. درحالی که الماس  واقعی نور را به طوری باز می تاباند که شما نمی توانید نوشته های زیر الماس را مشاهده کنید. تنها رگه های سیاه به جای حروف قابل مشاهده هستند. تصویر زیر گویای این تست است. الماس سمت چپ واقعی و الماس سمت راست غیر واقعی است.

تشخیص الماس اصل

سرگذشت پبرکاردین نابقه طلا و جواهرات، اینجا کلیک کنید.

11.تشخیص الماس اصل به وسیله اشعه فرابنفش UV

     بسیاری از الماس‌ ها(نه تمامی آن‌ها) زیر اشعه‌ فرا بنفش یا نور سیاه، یک تشعشع آبی رنگ از خود ساطع می کنند، بنابراین این نور آبی، نشانگر حقیقی بودن الماس است. عدم وجود نور آبی بنا به تقلبی بودن الماس نیست بلکه امکان دارد که سنگ، الماسی بی ‌کیفیت باشد. در صورت مشاهده‌  فلورسانس سبز کم‌ رنگ، زرد یا طوسی زیر اشعه فرا بنفش ممکن است سنگ مذکور ﻛﺎﺭﺑﻴﺪ ﺳــﻴﻠﻴﻜﻮﻥ باشد.

تشخیص الماس اصل

12.تشخیص الماس اصل به وسیله وزن کردن سنگ

     مکعب زیرکون در شکل و سایز یکسان، حدود 55 درصد سنگین‌تر از الماس می‌ باشد. از یک مقیاس یک قیراطی یا یک گرمی برای مقایسه سنگ برای پاسخ به واقعی بودن سنگ استفاده نمایید.

تشخیص الماس اصل

13.تشخیص الماس اصل به وسیله ایجاد خراش

     الماس به دلیل سختی که دارد می تواند بر روی اجسامی مانند شیشه خراش ایجاد کند به این صورت است که تلاش کنید با استفاده از الماس خود یک شیشه را خراش دهید، البته خیلی باید مراقب باشید چراکه ممکن است به الماس آسیب برسانید خصوصا الماس های آنتیک و قدیمی. همچنین با این کار ممکن است به سنگ های جواهر خود آسیب برسانید هر چند که الماس اصل نباشند.

تشخیص الماس اصل

همه روش های ذکر شده در این مقاله از  طلامگ اگر به درستی انجام بگیرند می توانند در تشخیص الماس اصل بسیار موثر و کارا باشند، لذا اگر در درست انجام دادن راه های بالا شک دارید، بهتر است چندین راه را امتحان کنید تا در مورد تشخیص خود به یقین برسید.

نظرات  (۲)

خیلی عالی بود

عالی بوود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی