مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

قیراط، واحد سنجش وزن در جواهرات

| جمعه, ۳ فروردين ۱۳۹۷

قیراط، واحد سنجش وزن در جواهرات

قیراط چیست؟

      حتما تاکنون واژه قیراط را در ابتدای نام سنگ های قیمتی شنیده اید، در این مقاله می خواهم راجع به قیراط کمی مفصل تر صحبت کنیم.

تاریخچه قیراط:

      از زمان های بسیار قدیم قیراط واحد سنجش وزن در تجارت جواهرات بوده و اندازه آن از مغز درختی به نام کاروب (carob) و یا بذر درخت مرجانی آفریقائی به نام کورا (Kuara) گرفته شده است. اما چون این واحد وزن در مکان های مختلف متفاوت بود، از سال 1907 میلادی در اروپا و آمریکا سیستم قیراط متریک (Metric Carat) را برابر 200 میلی گرم یا 2/0 گرم انتخاب و مورد استفاده قرار دادند. که از لحاظ معنایی نیز کلمه قیراط (Carat) از واژه کاروب، گرفته شده است. و همچنین از لحاظ دستوری نیز واژه قیراط ، عربی شده عبارت یونانی Keration می‌باشد که به عقیده اهل فرهنگ از زبان پارسی گرفته شده است.
       
درخت کاروب که دانه های آن در گذشته واحد اندازه گیری سنگ های قیمتی بودهدانه درخت کاروب که در گذشته برای اندازه گیری سنگ های قیمتی بوده به جای قیراط
در کتاب بوستان سعدی نیز این کلمه به چشم می‌خورد: 
بقنطار زربخش کردن ز گنج *** نباشد چو قیراطی از دسترنج

قیراط:

      قیراط یک واحد اندازه گیری جرم می باشد که برای سنگ های قیمتی و مروارید مورد استفاده قرار می گیرد.
     تعریف کنونی از واژه قیراط در سال 1907 میلادی، در چهارمین کنفرانس عمومی، وزن و اندازه گیری تعیین شده است و از آن زمان تا کنون در بسیاری از کشور‌های جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
     یک قیراط معادل 200 میلی گرم، 0. 2 گرم،0.007055 انس ، یک پنجم گرم و یک بیست و یکم مثقال می‌باشد. به زبان ساده تر هر یک گرم 5 قیراط است و هر قیراط 200 سوت می باشد.باید دقت داشته باشید که  کوچکترین تغییری در واحد قیراط سبب بروز اختلاف شدیدی در سایز می‌شود که حتی با چشم غیر مسلح و دید غیر کارشناسانه نیز قابل رویت می‌باشد.
  
قیراط های سنگ های مختلف

     در تصویر بالا نیز می توانید به خوبی مفهوم قیراط را درک کنید.

     طلامگ امید وار هست که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

نظرات  (۲)

  • ساجده مهلا
  • ممنونم بابت مقالتون خیلی کامل بود فقط یک سوال برام پیش اومد اینکه در یک جایی دیدم قیراط رو به این شکل قیرات نوشته بودن می‎خواستم ببینم درستش همون قیراط یا اینکه هر دو صورت رو می‎نویسن و با هر کدوم ت بنویسن درسته؟

    خیلی ممنون مفید واقع شد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی