مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

انواع رنگ های مختلف طلا

| جمعه, ۵ مرداد ۱۳۹۷

انواع رنگ های مختلف طلا

انواع مختلف آلیاژهای طلا

     تا به حال شما هم به دلیل رنگ های مختلف طلا سردرگم شده اید؟ اگر رنگ طلا خالص به رنگ خورشید است، پس دیگر رنگ های طلا چگونه به وجود آمده است؟ رنگ هایی نظیر: زرد، سفید، رزگلد، سبز مایل به زرد، زرد مایل به توسی و... همین انگشتری که به دست دارید با چه فلزی ترکیب شده است؟ طلایی که در طبیعت وجود دارد بسیار نرم است به همین خاطر آن را با فلزات دیگر به صورت آلیاژ در می آورند. در این صورت طلا خاصیت چکش خواری پیدا می کند و از آن در صنعت جواهر سازی راحت تر استفاده می شود. این که چه فلزی با طلا ترکیب شود در رنگ نهایی طلا موثر است. در این مقاله به همین موضوع می پردازیم: آلیاژ های مختلف طلا چه هستند؟؟ با طلامگ همراه باشید تا رنگ های مختلف طلا و آلیاژهای گوناگون طلا را بهتر بشناسیم.


انواع مختلف رنگ طلا

طلا زرد

     همه ما با شنیدن طلا به یاد درخشش و زرق و برق می افتیم. چرا که طلای 24 عیار با کمترین ناخالصی بسیار زرد و خیره کننده است. عیار های 18، 14 و... آلیاژهایی از طلا هستند و فقط در مقدار طلا باهم تفاوت دارند.


انواع مختلف رنگ طلا

طلا سفید

     رنگ توسی روشن طلا، حاصل ترکیب طلا با نیکل (Nickel) است. که اصطلاحا به آن طلای سفید می گویند. نیکل فلزی آلرژی زا است پس اگر جز آن دسته از افراد هستید که فکر می کنید به طلای سفید حساسیت دارید سخت در اشتباهید! نیکل عامل حساسیت است نه طلای سفید! اگر برای سفید کردن طلا به جای نیکل از پلاتین (Platinum) استفاده کنند دیگر خبری از آلرژی نیست. فقط تنها مسئله قیمت بالای پلاتین است. که با جایگزین کردن فلز پالادیوم (Palladium) به جای پلاتین، می توان دیگر نگران هزینه های اضافی نبود.

بیشتر بخوانید: چگونه طلا و جواهراتی از شیر مادر می سازند؟


انواع مختلف رنگ طلا

رزگلد

     هستند کسانی که هنوز هم فکر تبدیل مس (Copper) به طلا را در سر می پرورانند!! همیشه در داستان ها شاهد این رویا، در فکر کیمیاگران بوده ایم. مس فلزی ارزان و فراوان است با این وجود بسیاری از آلیاژهای طلا از مس ساخته می شود. رنگ شیک و منحصربه فرد رزگلد از اضافه کردن مقدار بیشتر مس به طلا به وجود می آید. در ادامه نیز باید گفت مصنوعات طلا با رنگ رزگلد طرفداران پروپاقرصی دارد و مورد پسند جوانان است.

انواع مختلف رنگ طلا

زرد مایل به سبز

     سایه های سبز بر روی طلا با افزودن نقره ایجاد می شود. اما با وجود این که رنگ بسیار خاصی است، به دلیل داشتن نقره در گذر زمان مات و کدر می شود.


انواع مختلف رنگ طلا

طلا بنفش

     در صنعت جواهر، طلا بنفش را طلای ارغوانی (Amethyst gold) و یا ویولت (Violet) می گویند. این رنگ زیبا حاصل ترکیب طلا و آلمینیوم است. به دلیلی که این ترکیب باید در شرایط ویژه و با تجهیزات ذوب در خلا همراه باشد، به سخت ترین ترکیب طلا معروف است. از دیگر ویژگی های این ترکیب می توان به شکنندگی آن اشاره کرد چرا که طلا و آلمینیوم هردو از گروه فلزات نرم هستند.


انواع مختلف رنگ طلا

طلا توسی       

     آلیاژ طلای توسی از طلا و پالادیوم ساخته می شود که بستگی به میزان رنگ توسی دلخواه، می توان میزان ترکیبات را کم و زیاد کرد. البته برای مقرون به صرفه بودن طلای توسی بهتر است به جای پالادیوم از ترکیبات نقره، منگز و مس استفاده شود.

بیشتر بخوانید: جدیدترین جاجواهری و جعبه جواهرات


انواع مختلف رنگ طلا

طلا سبز

     از ترکیب طلا با فلز روی(zinc) رنگ سبز زیبایی حاصل می شود. یک جواهرگر ماهر خوب می داند که طلای سبز در کنار سنگ های سبز بسیار دوست داشتنی تر و خاص تر جلوه می کند.

بیشتر بخوانید: گالری سنجاق شاهرخ استخری


انواع مختلف رنگ طلا

طلا سیاه

     رنگ مشکی در جواهرات طرفداران جوان زیادی دارد چرا که سنگ ها و جواهرات مختلف بر روی پایه مشکی رنگ جلوه ای بی نظیر پیدا می کند. و اما طلای زرد درخشان چگونه تبدیل به فلزی مشکی رنگ می شود؟! روش های متعدی در این باره وجود دارد. که سه روش مرسوم آن عبارتند از:

1.آبکاری طلا با استفاده از رودیوم (Rhodium) و یا روتنیوم (Ruthenium)

2.طلا را می توان با استفاده از ترکیبات گوگرد و اکسیژن دار تیره کرد. به این پدیده زنگار یا اکسیداسیون می گویند.

3.ترکیب طلا با کروم (Chromium) و یا کبالت (Cobalt) ما را به طلایی سیاه رنگ و دلخواه می رساند.
البته با کم و زیاد کردن درصد همین ناخالصی ها، می توان طلا را به رنگ های شیک دیگری مانند قهوه ای و شکلاتی درآورد.

انواع مختلف رنگ طلا

 طلا آبی

     برای تهیه طلای آبی، انیدیوم (Indium) را با طلا مخلوط می کنند. در این ترکیب برای آن که رنگ آبی دلخواه ایجاد شود از54 درصد انیدیوم استفاده می کنند در این صورت عیار طلا 12 است. در بعضی مواقع برای تهیه طلای 14 عیار آبی، به جای انیدیوم از گالیوم (Gallium) استفاده می کنند. در این صورت رنگ آبی شفاف تری به دست می آید. حال اگر طلای آبی 18 عیار مد نظر ما باشد فقط باید ترکیبات فوق را برای آبکاری سطحی طلا به کار ببریم.

انواع مختلف رنگ طلا

طلا قرمز

     برای تهیه طلای قرمز، طلا را با مس مخلوط می کنند. که البته هر چه قدر درصد فلز مس بیشتر باشد طلا قرمز تر می شود. طلای قرمز هم جذابیت های خود را دارد که به سبب همین جذابیت رنگ، برای ساخت جواهرات بچگانه و طلاهای رنگی، از طلای قرمز استفاده می کنند.

انواع مختلف رنگ طلا

طلا صورتی

     طلای صورتی هم همانند طلای قرمز است که از درصد کمتری مس در ترکیب طلا استفاده می شود.

انواع مختلف رنگ طلا

علم شیمی و ترکیبات طلای رنگی

     علم شیمی گسترده ترین علمی است که می تواند پایه و اساس تمام رشته ها و علوم دیگر باشد. که در طلا و جواهر نیز کاربرد های فراوانی دارد. برای دست یابی به رنگ های خارق العاده طلا، چه مقدار از طلا و فلزات دیگر را باید با هم ترکیب کنیم؟ علم شیمی پاسخگوی این سوال مهم نیز هست. در جدولی که پیش رو دارید، مقدار دقیق ترکیبات را برای شما علاقه مندان درج کرده ایم.

رنگ طلا

ترکیب آلیاژ

طلای زرد (۲۲K)

طلا ۹۱٫۶۷%

نقره ۵%

مس ۲%

روی ۱٫۳۳%

طلای قرمز (۱۸K)

طلا ۷۵%

مس ۲۵%

طلای گل سرخی (۱۸K)

طلا ۷۵%

مس ۲۲٫۲۵%

نقره ۲٫۷۵%

طلای صورتی (۱۸K)

طلا ۷۵%

مس ۲۰%

نقره ۵%

طلای سفید (۱۸K)

طلا ۷۵%

پلاتین یا
پالادیم ۲۵%

طلای سفید (۱۸K)

طلا ۷۵%

پالادیم ۱۰%

نیکل ۱۰%

روی ۵%

طلای سفید خاکستری (۱۸K)

طلا ۷۵%

آهن ۱۷%

مس ۸%

طلای سبز کم رنگ (۱۸K)

طلا ۷۵%

نقره ۲۵%

طلای سبز روشن (۱۸K)

طلا ۷۵%

مس ۲۳%

کادمیم ۲%

طلای سبز (۱۸K)

طلا ۷۵%

نقره ۲۰%

مس ۵%


و همچنین در طلامگ بخوانید:

مراحل ساخت توپ طلا

استفاده از دو قلوها برای تبلیغ کاردین


جاجواهری

نظرات  (۲)

سلام، خسته نباشید
چه نوشته جالبی من نمیدونستم فقط سه رنگ زرد و سفید و مسی رو میدونستم. 
اینجور که شما به طور خیلی جذابی از رنگ طلا توضیح دادید من دلم طلای رنگی خواست.
الان اگه بخوام طلایی که دارم مثلا بنفش یا طوسی بشه باید بدم آبکاری کنن؟
جایی هست آبکاری کنن؟
یا شما جایی رو میشناسید که به من معرفی کنید برای خرید طلای رنگی؟

سلام...ممنون از مطالب جالبتون...

طلا در همه رنگ هاش زیباست..من همیشه عاشق طلای سفید هستم....اما رنگ های دیگرو هم دوست دارم...

اما به نظرم اگر هم بخواهم از طلاهای رنگی استفاده کنم طلای سفید که با جواهرات و نگین های رنگی تزیین شده رو انتخاب میکنم....به نظرم درخشش خاص و بی نظیری داره...و رنگی بودنش را هم از سنگ ها گرفته و این جذابتش را چند برابر میکنه....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی