مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

عیار طلا چیست؟

| چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

عیار طلا چیست؟

     در این مطلب می خواهم در مورد عیار طلا در ایران و در کشور های مختلف صحبت کنم، در هر کشور استانداردی برای عیار طلا تعیین شده است. این به این منظور نیست که  عیاری بالاتر و یا پایین تر از استاندارد طلا در کشور یافت نمی شود. طبق قوانین استاندارد سازمان ملی استاندارد، هیچ منع قانونی‌ای برای تعدیل عیار طلا وجود ندارد. در همه‌جای دنیا نیز این‌چنین است. در ایران نیز این استاندارد وجود دارد که در موارد صادراتی، با دو عیار مختلف تولید داشته باشیم.

 

ساخت مصنوعات طلا با عیارهای مختلف

چرا ورزشکاران مدال طلای خود را گاز می گرفتند

      برای آن که خوب مفهوم عیار طلا  را درک کنید،بهتر است نگاهی به گذشته طلا بیاندازیم؛ طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم و حالت ‌پذیر است. آن‌قدر نرم که می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت. حتما در فیلم‌ها و کارتون‌ هایی که داستانشان مرتبط با گذشته‌ های دور است دیده‌اید که سکه طلا را گاز می‌ گرفتند تا جای دندان بر آنها باقی بماند و مطمئن شوند که طلای خالص است؛ این به خاطر انعطاف ‌پذیری بالای طلای ناب است که سکه‌ های طلا در گذشته از آن ساخته می‌شدند. امروزه به دندان گرفتن سکه طلا به مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی رسیده است و گاز زدن مدال، نماد قهرمانی شدن است، گرچه مدال‌ها، طلای کاملاً خالص نیست و مخلوطی است از طلا و نقره است، اما اگر مدال برنز هم باشد، باز ورزشکارانی که قهرمان می‌شوند آن را به دندان میگیرند.

آیا تا به حال جواهراتی ساخته شده از شیر مادر دیده اید؟!! اینجا را کلیک کنید.

گاز گرفتن مدال طلا در مسابقات

سرگذشت پبرکاردین نابقه طلا و جواهرات، اینجا کلیک کنید.

     در ادامه طلای استخراج شده از معدن را به صورت «شمش» در می‌آورند و به خاطر نرمی زیادش برای ساختن زیورآلات مثل النگو و انگشتر مناسب نیست چراکه با کمترین ضربه‌ای حالتش را از دست می‌دهد. به همین دلیل آن را هنگام ذوب، با فلزات دیگری مثل نقره و مس مخلوط می‌کنند و فلزی که به دست می‌آید درصدی طلا و درصدی فلز دیگر است. عیار طلا دقیقا به همین معناست. عیار طلا به ما می‌گوید آلیاژی که داریم، چه مقدار طلا و چه مقدار ناخالصی دارد چون طلا فلز گران‌قیمتی است و برای قیمت‌گذاری باید عیارش مشخص باشد.

 

اگر می‎خواهید درمورد عیار طلا بیشتر بدانید روی مقاله عیار طلا چیست کلیک کنید.

 

عیار طلا در کشورهای مختلف

     نمایش عیار طلا استاندارد در بعضی کشورها برای طلای خالص، عدد «۲۴» است و هرچه از خلوص طلا کمتر شود، از این عدد هم کاسته می‌شود. طلای۲۴عیار یعنی طلای خالص.برای مثال: طلای ۲۴عیار، طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹درصد طلا و طلای ۱۸عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است.

     برخی کشورها در ساخت طلا، چند درجه نوسان در عیار را مجاز می‌دانند و ایرادی بر آن نمی‌گیرند. مانند آمریکا که طلای 18 عیار را با عدد 750 نشان می‌دهد. اگر در آزمایشات به عددی فرضاً 747 هم برسد نیز به‌عنوان طلای 18 عیار به‌حساب می‌آید. اما در کشوری مثل انگلستان طلای 18 عیار باید حتماً درجه 750 را در آزمایشات عیارسنجی به‌دست بیاورد.

     عیار سکه‌ها معمولا بالاتر از عیار طلا و جواهرات است و گاهی از طلای خالص هم استفاده می‌شود. در ایران تمام انواع سکه‌های طلای بهار آزادی با عیار ۲۱٫۶ (۹۰٪) ضرب می‌شوند.
     همان‌طور که اشاره شد هر یک از کشورها استاندارد خاصی را برای عیار طلا در این عرصه پذیرفته‌اند. به‌‌طور مثال طلای مورد استفاده در شبه قارۀ هند دارای درصد خلوص 91.6 با درجۀ خلوص 916 و عیار 22 است. طلا در کشورهای عربی معمولاً دارای درصد خلوص 87.5 با درجۀ خلوص 875 و عیار 21 است. در کشوری مثل پرتقال خلوص طلا 80 درصد، عدد خلوص آن 800 و عیار آن 19.2 است. استاندارد پذیرفته شدۀ طلا در ایران، کشورهای جنوب اروپا و منطقه مدیترانه با درصد خلوص 75 و عدد خلوص 750 و عیار 18 است که یکی از استانداردهای مهم جهانی برای عیار طلا نیز به شمار می‌آید. آمریکایی‌ها خلوص 58.5 درصد با عدد 585 یا 583 را نیز در قالب طلای 14 عیار پذیرفته‌اند. در این کشور البته طلای 10 عیار با درصد خلوص 41.7 عدد خلوص 417 دارای جایگاه خاصی است. در آمریکا همچنین عیارهای بین 8 تا 18 را به فراخور سلیقه و قدرت خرید انتخاب می‌کنند. جالب این است که از نظر قانونی طلای 12 عیار در آمریکا، طلا به حساب نمی‌آید.

عیار طلا در ایران    

     در ایران و بسیاری از کشورها نمایش عیار با عدد ۱۰۰۰ است. صد البته هیچگاه طلایی با این عیار نخواهید دید چون شمش‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می‌شوند و ۰.۰۱ درصد ناخالصی احتمالی در نظر می‌گیرند.

     در دوره قبل از انقلاب، عیار طلا 705 و 750 یا 17 و 18 عیار بود که پس از انقلاب با تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شد، عیار طلا در ایران به یک واحد استاندارد رسید و آن عیار 750 یا 18 عیار بود، که از آن پس تمامی طلاهای 17 عیار و حتی پایین‌تر (انتیک) از سطح بازار جمع‌آوری شد و تولید و ساخت مصنوعات طلا و جواهر و عرضۀ آن در بازار کشور غیر‌قانونی اعلام شد. بر همین اساس تولیدکنندگان و فروشندگان موظف شدند فقط مصنوعاتی با عیار 18 را عرضه کنند.

در ادامه مطالب جدولی در خصوص عیار کشورهای مختلف قرار داده ام:

جدول عیار طلا در کشورهای مختلف

 

نظرات  (۵)

در یک کلام اموزنده و مفید
حسابییی خسته نباشید از خوندنشون نه تنها خسته نمیشم بلکه خیلییم برام مهیجه

خیلی خوب وبرای من جدید بود تازه میفهمم چی دست میکنم چی میخرم 

  • اعظم نظری
  • یکی بلاگ شما خیلی زیبا و کامل می‌نویسه یکی سایت دی اجرت دست مریزاد .

    ممنون از مقاله خوب وکوتاه کاملتر از این مجله رو توی سایت فروش طلای دسته دوم دی اجرت هم خوندم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی