مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

آشنایی با طلا دست دوم و خرید و فروش آن

| چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

آشنایی با طلا دست دوم و خرید و فروش آن

     در این مقاله از طلامگ در مورد طلاهای دست دوم توضیحی می دهیم. طلا و جواهر برای ایرانیان نه تنها نوعی وسیله زینتی برای خانم ها و آقایان است بلکه نوعی روش سرمایه گذاری نیز محسوب می شود که خیلی از خانواده ها از آن استفاده می کنند، افراد چنانچه که خرید طلا را فقط به منظور کسب سرمایه انجام می دهند، بهترین نوع طلا، خرید طلا دست دوم می باشد که ما در این مقاله به آن می پردازیم.

     درست است که لذت خریدن طلای نو با آن همه براقیت و درخشندگی به مراتب بیشتر از طلا کارکرده و استفاده شده است اما خرید طلا دست دوم فقط به منظور ذخیره پول می تواند منافع بیشتری به دنبال داشته باشد.

طلا دست دوم

    به طور کلی طلا خام نام عنصری شیمیایی است، طلا فلزی نرم و براق است، زنگ نمی زند، زردرنگ و روشن است،  فلزی که انعطاف پذیری فوق العاده ای دارد و به راحتی می توان آن را به هر شکلی که بخواهیم مانند رشته های بسیار نازک دربیاوریم.

     این فلز طلا کدر و تیره نمی شود و دارای مقاومت و عمری طولانی می باشد، این فلز به دلیل اینکه کمیاب است بسیار ارزشمند می باشد و در زمان های خیلی دور یکی از ابزارهای مبادلاتی تاجران بوده است و به وسیله آن به معامله می پرداختند.

     از این فلز می توان اشکال مختلف هندسی زیادی ساخت و روی آن طرح های زیادی را طراحی کرد، از این فلز نه تنها در ساخت زیورآلات استفاده می شود بلکه در صنایع الکترونیک و دندان پزشکی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های طلا دست دوم نسبت به طلای نو چیست؟

     طلاهای استفاده شده و دست دوم هیچ تفاوتی از نظر عیار با طلا نو ندارد ولی از نظر ظاهری تفاوت های واضحی با طلا نو دارد.

     به طور کلی طلا دست دوم نسبت به طلا نو براقیت و جلای کمتری دارد و کمی کدر و تیره شده است و در ظریف کاری هایش دارای چرک و آلودگی می باشد زیرا توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است و در این بین ممکن است دارای خش هایی هم شده باشد.

     همچنین خریداران در هنگام خرید طلا نو می توانند انتخاب های متعددی داشته باشند و به اصطلاح دستشان برای انتخاب باز است اما طلا دست دوم دارای تعدادی محدود می باشد و خریدار باید از بین تعداد محدودی قطعه به انتخاب بپردازد.

پیر کاردین بزرگترین طراح لباس و جواهرات

چرا خرید طلا دست دوم مقرون به صرفه تر می باشد؟

     بسیاری از افراد در هنگام خرید طلا به دنبال خرید طلا دست دوم هستند زیرا آن را طلا بی اجرت می خوانند و لازم نیست هزینه های اضافی برای آن پرداخت شود.

     طلا فروش در هنگام فروش طلا نو به مشتری قیمت کل را با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند وزن طلا، اجرت، سود طلافروش، مالیات و قیمت روز طلا محاسبه می کند.

     اما در هنگام فروش طلا دست دوم دیگر اجرت ( کارمزد ساخت طلا ) وجود ندارد و محاسبه نمی شود، به طور کلی برای یک قطعه طلا فقط یک بار هزینه و کارمزد ساخت در نظر گرفته می شود و این طور نیست که طلافروش یک قطعه طلا را چندین بار بفروشد و هر چند بار برای آن هزینه ساخت و یا اجرت را نیز محاسبه کند.

    در کل باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خرید طلا دست دوم چون اجرتی ندارد و یا به مقدار خیلی کمی برای آن محاسبه می شود نسبت به خرید طلا نو بسیار با صرفه تر می باشد و خریدار فقط پول وزن طلا را پرداخت می کند.
 

     البته این مورد را نیز باید در نظر داشت که طلافروشان مقدار اجرت را برای طلا نو متفاوت در نظر می گیرند و این مورد بستگی به نوع طلا دارد.

  گاهی قطعه طلایی که مشتری انتخاب می کند دارای ظرافت های کمتری می باشد، کار ماشین است و مشابه آن در بازار نیز زیاد است به همین دلیل اجرت کمی دارد اما آن قطعه طلایی که کار دست می باشد و دارای ظریف کاری زیادی است دارای اجرت بالایی نیز می باشد.

چگونه طلا نو را از نوع طلا دست دوم تشخیص بدهیم؟

     گاهی اوقات طلافروشان سودجو طلا های استفاده شده را با کمی آبکاری طلا و جلا دادن به جای طلا نو می فروشند، به همین خاطر در هنگام خرید طلا دست دوم باید نهایت دقت را داشته باشیم.

     راحت ترین راه تشخیص طلا های استفاده شده دقت در ظاهر آن می باشد، باید به قطعه مورد نظر نگاه کنیم در صورتی که کدر بود و براقیت و درخشندگی طلاهای دیگر را نداشت، دارای خط و خش بود و یا فرورفتگی هایی داشت طلا دست دوم است.
 

     هچنین باید به این موضوع نیز توجه کنیم که قسمت های قفل و بند قطعه های طلا دست دوم نیز می تواند تیرگی بیشتری داشته باشند.

زندگی نامه جورجیو آرمانی

چرا وزن طلا دست دوم کم می شود؟

     باید به این موضوع توجه داشته باشیم که وزن طلا هیچ موقع کم نمی شود و فقط چون در هنگام فروش به طلافروش اجرتی محاسبه نمی شود و انتظار سود زیادی داریم این احساس به سراغ ما می آید.

     گاهی اوقات افراد قصد تعویض طلا دست دوم با طلا نو را دارند و انتظار دارند که برابر وزن قطعه های طلایشان به آنها طلا نو بدهند در صورتی که این کار ممکن نیست چون طلا نو دارای اجرت می باشد و طلافروش برابر با پول حاصل از خرید طلا دست دوم مشتری به او طلا نو می دهد.

قیراط چیست؟

     همچنین قابل ذکر است که تعویض قطعه های دست دوم طلا با دیگر طلاهای  استفاده شده هم غیر قانونی است چون طلافروشان طبق مصوبه اتحادیه موظف هستند بعد از خرید طلا از مردم آن را آب کنند و اجازه فروش آن را ندارند.

     البته باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که طلافروشان در هنگام خرید طلا دست دوم از مشتری ابتدا تمام نگین ها و سنگ های قیمتی قطعه طلا را از آن جدا می کنند و بعد طلا را وزن می کنند.

     در صورتی که طلافروش در هنگام فروش قطعه طلای دارای سنگ و نگین به مشتری، آن قطعه طلا را با همان سنگ های قیمتی اش وزن می کند و آنها را روی وزن طلا محاسبه می کند.

     در پایان این مقاله دوباره نکته ی مهمی که باید به آن اشاره کنم را یادآوری می کنم؛ این است که از جانب اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر خرید طلا دست دوم توسط مردم غیر قانونی است پس انتظار نداشته باشید طلافروشان طلای دست دوم به شما بفروشند و موقعییت شغلی خود را به خطر بیندازند.

در طلامگ بیشتر بخوانید:

خواص شگفت انگیز طلا

انواع رنگ های طلا

جواهراتی از شیر مادر

 

نظرات  (۳)

یس طلای دسته دوم را از نظر وزنی کمتر نمیخرند بلکه ارزان تر می خرند.

سلام مقاله کوتاه و مفیدی بود نمی دانستم خرید طلای دسته دوم غیر قانونی است. پس برای همین است که فاکتور نمی کنند یا خیلی فاکتورشان معتبر نیست ممنون جواب سوالاتم رو گرفتم 

معمولا طلا فروشان اگر طلای دسته دوم خوبی هم داشته باشند به آشناهای نزدیکشون میدن که دیگه لازم نباشه فاکتور هم بدن فقط روی یه تکه کاغذ وزن و عیار طلا رو می‌نویسن خدا رو شکر ما هم یه آشنا داریم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی