مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

راهکار های از بین بردن خط و خش طلا

| چهارشنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۱

همه‌‌ی ما می‌دانیم طلا و جواهرات یک فلز نرم محسوب می‌شوند. از آنجایی که طلا فلزی بسیار با ارزش است، خط و خش دار شدن طلا(Gold jewelry scratch) سبب نگرانی افراد زیادی می‌شود. حتی برخی به همین دلیل از جواهرات شان استفاده نمی‌کنند. راهکارهایی برای از بین بردن خط و خش روی سطح طلا وجود دارد که می‌توانید به آسانی خط و خش طلایتان را از بین ببرید. امّا باید مطمئن شوید این راهکار ها به جواهرات شما کوچک ترین آسیبی وارد نمی‌کنند.

از بین بردن خط و خش روی طلا

چرا روی طلا خط و خش ایجاد می‌شود؟

ممکن است به دلایل مختلفی سطح طلای شما دچار خط و خش شود. این امر تاحدودی به کیفیت طلا بستگی دارد. اگر کیفیت طلای شما پایین باشد، زودتر دچار اسیب می‌شود. به طوری که ممکن است حتی با کوچک ترین آسیب سطح آن دچار خط و خش شود و یا حتی طلای شما بشکند. جالب است بدانید از طرفی نیز هرچه عیار طلای شما بالاتر باشد راحت تر بر روی آن خط و خش ایجاد می‌شود. اما مسئله مهم تر این است که از طلای خود چقدر استفاده می‌کنید. اگر از طلا استفاده‌‌ی روزمره داشته‌باشید، امکان رخ دادن این اتفاق را افزایش می‌دهید.

از طرفی شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که از طلایتان استفاده نکرده‌اید اما وقتی بعد از مدت طولانی به سراغ آن می‌روید، خط و خش های زیادی را روی آن می‌بینید. توجه داشته باشید نگهداری طلا بسیار مهّم است. شما باید از دستمال و جاجواهری استفاده کنید و طلاها را تک به تک در دستمال بیپیچید و در جعبه نگهداری کنید تا با یک‌دیگر برخورد نداشته باشند. اما به هرحال ممکن است حتی با رعایت همه‌‌ی این گزینه ها نیز طلای شما دچار خط و خش شود پس بدون اتلاف وقت به سراغ راه‌حل ها می‌رویم.

چگونه ‌می‌توانیم خط و خش های روی طلا را از بین ببریم؟

راهکار های از بین بردن خط و خش طلا

برای از بین بردن خط و خش ها از سطح طلا، راهکار های زیادی وجود دارد که به اصطلاح به اینکار پولیش کردن(polish) نیز گفته می‌شود که شما می‌توانید با توجه به شرایط و عمق این خط و خش ها از آنها استفاده کنید.

1)از بین بردن خط و خش های طلا به کمک آب جوش

ساده ترین روشی که می‌توانید در خانه و با کمترین امکانات از آن بهره ببرید، استفاده از آب جوش و مایع ظرف شویی است. قبل از اینکه مراحل آن را دنبال کنید به این نکات توجه داشته باشید که این روش ممکن است برای زیورآلات شما که دارای سنگ های قیمتی هستند و یا ازجنس نقره می‌باشند مناسب نباشد و به آنها آسیب وارد کند. پس از این روش فقط برای طلای خود اسفاده کنید. همچنین مراقب برخورد طلاها هنگام جوشیدن آب باشید و برای جلوگیری از این اتفاق تا حد ممکن طلاهایتان را تک تک بجوشانید.

راهکار های از بین بردن خط و خش طلا

مواد مورد نیاز : آب،ظرف مسی یا استیل،مایع ظرفشویی

مراحل انجام کار :

  1. ظرف را پر از آب کنید و روی حرارت گاز قرار دهید و منتظر بمانید تا آب جوش بیاید.
  2. پس از اینکه آب جوش آمد، چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و هم بزنید.(مقدار آن را به نسبت آب تنظیم کنید.)
  3. حال صبر کنید تا آب کاملا جوش بیاید و قُل بخورد تا آلودگی و چربی های اضافی سطح طلا نیز از بین برود.
  4. طلاها را خارج کنید و زیر آب جوش دیگر بگیرید تا اگر آلودگی باقی مانده کاملا شسته شود.

نکته : این تصور که هرچقدر مایع ظرفشویی قوی تر باشد بهتر است را کنار بگذارید زیرا ممکن است دارای موادی باشد که طلای شما آسیب ببیند. از مایع ظرفشویی های ساده ای که در بازار موجود است استفاده کنید تا مطمئن باشید هیچ آسیبی به طلایتان وارد نمی‌شود.

2)پاک کردن خراش روی طلا با دستمال مخصوص از بین بردن خط و خش طلا(دستمال پولیش)

یکی دیگر از روش هایی که به آسانی می‌توانید خط و خش طلایتان را از بین ببرید، استفاده از دستمال های مخصوص اینکار که به آنها دستمال پولیش گفته می‌شود، می‌باشد.این دستمال ها از جنس پارچه می‌باشند و مخصوص جَلا دادن و صاف کردن سطح طلا هستند که می‌توانید از فروشگاه هایی که وسایل طلاسازی را می‌فروشند، تهیه نمایید.

دستمال پولیش طلا

برای انجام این کار ابتدا طلا را با دستمال نم دار دیگری تمیز کنید تا سطح طلا چرب نباشد. اگر حس کردید طلا به حد کافی تمیز نشده، می‌توانید از صابون نیز استفاده نمایید. سپس اجازه دهید طلا کاملا خشک شود. حالا نوبت آن است که از دستمال پولیش تان استفاده کنید و سطح طلایتان را برق بیاندازید. توجه داشته باشید این دستمال برای سنگ های قیمتی مناسب نیست و فقط برای طلا کاربرد دارد. همچنین اگر طلایتان دارای سنگ است، دقت کنید به آن برخورد نداشته باشد.

اگر این روش ها جوابگو نبود چه باید کرد؟

روش هایی که گفتیم برای خط و خش های سطحی بود. اگر این روش ها برای شما کارساز نبودند، نشان می‌دهد عمق خراش ها زیاد است. در این موقع باید به متخصص اینکار مراجعه نمایید.اکثر طلافروشی ها و تعمیرات طلا اینکار را انجام می‌دهند امّا بهتر است به طلافروشی مراجعه کنید که معتبر است.آنها وسایل و ابزار به خصوصی دارند که می‌توانند با برداشتن یک لایه‌ی نازک از سطح طلا آنرا برایتان پولیش کنند.اینکار ممکن است کمی از وزن طلای شمارا کاهش دهد. عیب این روش همین کاهش وزن است و اگر نمی‌خواهید این اتفاق بیافتد می‌توانید طلای خود را تعویض کنید.

پولیش طلا برای از بین بردن خط و خش طلا

 

هر چند وقت یکبار می‌توانیم پولیش طلا را انجام دهیم؟

اینکه چند وقت یکبار می‌توانید طلایتان را پرداخت(پولیش) کنید، بستگی به این دارد که از کدام روش برای پولیش استفاده می‌کنید. اگر از دستمال های پولیش استفاده می‌کنید، هر2 الی 3 ماه یکبار می‌توانید اینکار را انجام ذهید. اما اگر می‌خواهید پولیش حرفه ای که در بالا به آن اشاره کردیم را برای از بین بردن خط و خش طلایتان استفاده کنید، بهتر است هر 6 ماه انجام شود. اگر طلایتان خط و خش نیافتاده است چه بهتر که هر 2 الی 3 سال یکبار انجام شود. چرا که اینکار هربار باعث ساییدگی سطح طلا می‌شود و از وزن طلایتان می‌کاهد.

 

راه های پیشگیری از خط و خش های طلا

درست است که خط و خش های طلا از بین می‌روند، اما همیشه می‌گوییم پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید با عمل به نکته های زیر تا حد بالایی از خط و خش های سطحی و احتمالی پیشگیری کنید.

1)طلایی را خریداری کنید که به راحتی خراش نمی‌خورد

اگر با عیار طلا به طور کامل آشنایی داشته باشید، می‌دانید که هرچه خلوص طلا در زیورآلات شما بیشتر باشد، عیار آن بالاتر است و هرچه عیار آن بالاتر باشد، نرم تراست. پس اگر شما طلایی با عیار کمتر خریداری کنید، فلزات دیگری که در ساخت آن استفاده شده اند بیشتر هستند و در نتیجه طلا در برابر ضربه مقاوم تر است. اگر تمایل به خرید طلا با عیار بالا دارید، پیشنهاد ما به شما این است که برای طلاهایی که جای امن تری دارند، مثل گوشواره و گردنبند عیار بالاتر و برای انگشتر و یا دستبند طلا که بیشتر در معرض دید قرار دارند عیار کمتر را انتخاب کنید.

پیشگیری از خط و خش دار شدن طلا

همانطور که گفته شد، کیفیت طلا نیز در خط و خش دار شدن طلا نقش بسزایی دارد. در بازار دو نوع طلا عرضه می‌شود. طلای با کیفیت و درجه یک و طلای با اجرت کمتر که به آن طلای دست دوم هم گفته می‌شود.واضح است طلایی که اجرت کمتری دارد، ممکن است زودتر کِدر شود و زودتر هم خط و خش بردارد.

2)زمان استحمام یا رفتن به استخر از آنها استفاده نکنید

زمانی که قصد دارید به حمام بروید بهتر است طلا را استفاده نکنید. چرا که ترکیب آب و صابون به مرور زمان بر روی سطح طلای شما می‌نشیند و به تدریج رنگ آن را تیره می‌کند. در استخر نیز به دلیل وجود کُلُر و مواد دیگری که در آب برای تمیز کردن می‌ریزند، بهتر است از پوشیدن طلاهایتان خودداری کنید.چرا که امکان تغییر رنگ و خط و خش دار شدن آن را افزایش می‌دهید.

3)طلاهای خاص خود را در مواقع خاص استفاده کنید

 از آن طلاهایی که می‌دانید عیار بالاتری دارند و یا از ظرافت خاصی برخوردارند، استفاده روزمره نداشته باشید. زیرا همانطور که گفتیم یکی از دلایل مهم در آسیب دیدن طلا استفاده روزمره از آن است. می‌توانید آنها را برای قرارها و مهمانی های خاص کنار بگذارید تا همیشه زیبا و درخشان باشند چرا که استفاده کوتاه مدت سبب می‌گردد طلا از خط و خش و تغییر رنگ های احتمالی در امان باشد.

پیشگیری از خط و خش دار شدن طلای ظریف

کلام پایانی

با عمل کردن به نکات و مواردی که در بالا گفته شد، طلای خود را از خط و خش دور نگه می‌دارید. ضمن اینکه در خرید طلای خود دقت کنید و خرید خود را همیشه از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید.

از طلامگ بیشتر بخوانید:

چرا مردان نباید از طلا استفاده کنند؟

درمان پوست با طلا

چگونه طلا جواهر را با شیر مادر می‌سازند؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۲)

من از دستمال پولیش برای یکی از دستبندهام استفاده کردم. خط و خش هاش خیلی زیاد بود  خیلی کشیدم. یعنی ممکن وزنش کم بشه؟ لطفا راهنمایی کنید

پاسخ:
باسلام. خیر. دستمال پولیش تاثیری بروزن طلایتان ندارد. تنها پرداخت کردن (پولیش) توسط متخصصین اینکار به دلیل برداشتن لایه‌ی نازک، کمی از وزن طلای شما کم می‌کند.

من از اب حوش استفاده کردم اصلا فایده نداشت چرته

پاسخ:
دوست عزیز باتشکر از نظر شما باید خدمت تون عرض کنم خط و خش های طلای شما عمیق بوده و  بهتر است از روش پرداخت (پولیش) استفاده نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی