مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

10 راهکار برای تشخیص طلای اصل

| چهارشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۷

(برای دریافت فایل صوتی این مقاله اینجا کلیک کنید)

10 راهکار دقیق برای تشخیص طلای اصل

     حتما تا به حال برای همه ما پیش آمده است که نتوانیم به راحتی طلای اصل را از طلای تقلبی و بدل تشخیص دهیم.

     زیورآلاتی که هدیه گرفته ایم، قطعه طلاهایی که از مادر بزرگ هایمان به دست ما رسیده یا شاید قصد خرید قطعه طلایی دست دوم را داشته باشیم. در هر کدام از این موقعیت ها و دیگر شرایط ها باید بدانیم زیورآلاتی که به دست ما رسیده اند، واقعا طلا هستند یا نه؟!

 

تشخیص طلا اصل

 

     در بلاگ طلامگ ، 10روش تشخیص طلای اصل از تقلبی را به طور دقیق و واضح شرح می‎دهیم؛ تمام این روش ها به روز و تأیید شده از خبرگزاری های بین المللی هستند و تحت نظر متخصصان اتحادیه طلا و جواهرات قرار گرفته شده اند؛ که به شما کمک می کنند تا در خانه بتوانید زیورآلات خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.

همچنین بدانید: 13 راهکار تشخیص الماس اصل

     البته بهتر است برای تست به یک روش بسنده نکنید و چند روش که برای شما راحت ترست را امتحان کنید، تا ارزیابی دقیق تر و بدون خطایی انجام داده باشید.

1.مشاهده اعداد و علائم حک شده روی طلا

     عرف صنف طلا در ایران با توجه به معیارهای سازمان استاندارد حک شدن حروف در کنار اعداد است که حرفT نشان تهران، E نشان اصفهان و M نشان شهر مشهد است. در کنار این حروف نیز اعداد دیگری درج می شود که نشان از شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

 

تشخیص طلا اصل

 

  • اولین عدد حک شده روی مصنوعات طلا بیانگر عیار آن است. که عدد 925 در دایره بیضی، نشان از نقره با عیار 925 است.
  • عدد 900 درون کلبه، نشان از پلاتین با عیار 900 است. البته استاندارد ایران برای پلاتین از عیار 800 به بالا شروع می شود.
  •  همچنین نشان طلای 18 عیار عدد 750 درون لوزی است.

2.تست طلا به وسیله ی آهنربا

     نقره و طلای خالص و اصل، هیچگاه جذب آهنربا نمی شوند بر این اساس اگر شما مصنوعات طلا و نقره ای داشته باشید که جذب آهنربا می شود می توانید نتیجه بگیرید که در زیورآلات شما ناخالصی وجود دارد. لازم به ذکر است که آهنربا هر چه قدر هم قویتر باشد بازهم نمی تواند طلا و نقره اصل را ربایش کند. پس در نتیجه یکی از روش های شناسایی طلای تقلبی استفاده از آهنربا است.

3.تست طلا به وسیله ی پینگ( تست بر اساس صدای شمش)

     می توانید با یک فلز دیگر به یک شمش ضربه ای وارد کنید، این عمل در شمش های غیر تقلبی صدایی شبیه به صدای زنگ را ساطع می کند که انتشار این صدا حدودا یک تا دو ثانیه به طول می انجامد.

4.تست طلا به هنگام گاز زدن

     شاید جالب باشد که بدانید روشی که در فیلم ها نشان می دهند واقعا درست است و شما می توانید با گاز زدن فلز به طلا بودن آن پی ببرید.

 

تشخیص طلا اصل

 

     هرچند این روش یک روش مطمئن نیست ولی می توان با استفاده از این روش به بدل بودن زیورآلات شک کرد و فهمید که طلا نیست. همانطور که در مقاله ( آشنایی با فلز طلا )، طلا یک فلز نرم است که می تواند به راحتی خم شود.

     پس اگر زیورآلات طلا را به آرامی گاز بگیرید و با دقت نگاه کنید می توانید جای دندان های خود را به راحتی مشاهده کنید. برای تشخیص عیار طلا نیز می توانید از این روش استفاده کنید چرا که هرچقدر عیار طلا بیشتر باشد؛ طلا نرم تر می شود و جای دندان شما بیشتر مشخص خواهد شد.

5.تست طلا به وسیله ی یخ

     طلا و نقره در عین حال که رسانای الکتریسیته بسیار قوی هستند. رسانش گرمایی خوبی ( مخصوصا نقره ) نسبت به سایر فلزات را دارند. به طوری که اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید ( زیورآلاتی که دمای آن در حد دمای اتاق باشد )؛ مشاهده خواهید کرد که سرعت ذوب یخ بالا می رود که گویی جسم داغی را روی آن قرار داده اید که این خاصیت اشاره به رسانش گرمایی بسیار قوی طلا و نقره اصل می کند.

6.تست طلا با اسید

     هشدار! در انجام این آزمایش احتیاط کنید زیرا اسید یک ماده خورنده است و امکان دارد به زیورآلات و خود شما آسیب برساند.

     یک قطره از اسید را روی شمش بریزید، به دلیل اسیدی بودن، شمش تغییر رنگ می دهد اگر به قرمز، قهوه ای یا سبز، تغییر رنگ دهد در این صورت شمش اصل است در غیر این صورت نشان از تقلبی بودن شمش می باشد.

7.تشخیص طلا به وسیله ی سونوگرافی

     این روش که مصرف پزشکی دارد و تشخیص سنگ کلیه، بارداری و... کاربرد دارد که می تواند برای تست یکنواختی شمش هم استفاده شود.

     مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می‌کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می‌کشد. صدا با سرعت‌های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می‌کند.

8.تست طلا با محاسبه چگالی

     این روش یکی از روش های قدیمی که دانشمندان (ارشمیدس) برای تشخیص عیار و ناخالصی طلا به کار می بردند.

     اول: شمش طلا را روی ترازوی دقیقی مثل ترازوی طلافروشی ، وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید. برای این کار می توانید از ترازو های اداره پست محل خود استفاده کنید.

     دوم: داخل ظرفی بزرگ آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید.

     سوم: شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید ( غوطه ور کنید ) اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید.

     چهارم: عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد.

9.تشخیص طلا با سنگ محک

     سنگ محک ، سنگی است سیاه رنگ از جنس سیلیسیوم و کوارتز که در شکل های مختلف در بازار وجود دارد و به نام سنگ لیدی هم شناخته می شود. در هنگام استفاده باید دمای سنگ محک حدوداً به اندازه دمای بدن، یعنی ۳۷ درجه سانتیگراد باشد.

10.تشخیص طلای اصل با سرامیک 

     این روش بسیار ساده می‌تواند بدل بودن قطعه فلزی شما را مشخص نماید. یک قطعه سرامیکی بدون لعاب تهیه کنید و فلز طلایی رنگ خود را روی آن بکشید.

     اگر رد سیاهی روی سرامیک ایجاد شد بدین معناست که قطعه شما طلای واقعی نیست و در صورتی که رد طلایی روی سطح سرامیکی باشد فلز شما طلای خالص است.

 

همچنین بدانید: فرق طلای سفید و پلاتین

خلاصه یادداشت

     با مطالعه یادداشت بالا روش های خانگی و دقیق تشخیص طلای اصل از نمونه های بدل و تقلبی آن را یاد گرفتیم و دانستیم که چگونه طلای اصل را از بدل تشخیص دهیم .

    نکاتی مانند: چگالی طلا، ویژگی های طلا، رسانش گرمایی بالا، مقاوم در برابر خوردگی و...، طلا را فلزی متمایز از دیگر فلزات می کنند. که با استفاده از همین ویژگی های منحصر به فرد طلاست که می شود طلای اصل را از بین دیگر بدلیجات جدا کرد.

     همچنین دوباره یادآور می شویم که حتما با چند روشی که برایتان مقدور است، تست ها را انجام دهید تا نتیجه ای مطمئن تر و دقیقتری دریافت کنید.

همچنین در طلامگ بخوانید:

ساختن گردنبند از شیر مادر

ساخت جواهراتی از شیر مادر

 

براق کردن طلا در خانه

راهکارهایی برای مراقبت از طلا

 

گوشواره برای صورت قلبی

چه مدل گوشواره ای مناسب شماست

نظرات  (۴)

سلام خدایی دمتون گرم ، من اون راه کارایی که میشد تو خونه انجام داد رو ، انجام دادم و جواب گرفتم
اطلاعاتی که گذاشتید خیلی خوبه
ولی من یه سوال از حضورتون داشتم،
اگه از کجا نگین رو بشناسیم یا سنگ هارو.

سلام.مطلب جالبی بود ..در مورد روش تشخیص طلا با سنگ محک من نحوه استفاده اون را متوجه نشدم...میشه توضیح بیشتر توضیح بدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مقاله خوبی بود مخصوصا روشهای تشخیص طلا کاش در مورد تشخیص نقره هم مطالبی بگدارید چون طلا دو معمولا از طلا فروشی میخریم ولی تو این نقره فروشیها معلوم نیست چه خبره همه چی داردن نقره استیل تیتانیوم همه چی همه چیزشون هم نقلبیه حتی اون استیل من دیگه نمی دونم چه نقره ای بخرم

من مقالتون رو ازطریق فایل صوتی گوش دادم خیلی خوب و جالب نوشته بودید حالا اگر بخواهیم دقیق تر فرق طلای اصل از بدل رو تشخیص بدهیم شما کدام سایت رو معرفی می کنید که آشنا هم باشد از لحاظ مطمئن بودن میگم.

پاسخ:
ممنون از لطف شما خواننده ی عزیز من یک سایتی رو می‌شناسم به نام دی اجرت که همه‌ی مقالاتشون در رابطه با طلا است ومن خیلی ایده میگیزم امیدوارم شما هم استفاده کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی