مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

فابرژه : تخم مرغ‎های شگفت‎انگیز طلایی

 Fabergé egg

     کارل فابرژه طلا ساز و جواهرگری بود که همه چیز را با ظرافتی بی‎نظیر از طلا می‎ساخت. در کارهای فابرژه ظرافت و خلاقیتی دیده می‎شد که خانواده‎های اشرافی، فابرژه را استاد و آثارش را شاهکار می‎نامیدند. اما چگونه یک استاد کار گمنام روسی به پر طرفدارترین جواهر ساز اروپایی تبدیل شد و چرا  این تخم مرغ‎ها ارزش زیادی دارند و با قیمت‎های نجومی به فروش می‎رسند؟!

     درست است، تا حدودی این گران قیمتی به خاطر کمیاب بودن تخم مرغ‎های جواهر نشان است چراکه فابرژه فقط 50 نمونه از این تخم مرغ‎های منحصر به فرد را ساخت که هر کدام فصلی از زندگی عاشقانه تزارهای رومانوف را حکایت می‎کند.

     برای مثال یکی از این تخم مرغ‎های معروف را امپراتوریس روسیه در سحرگاه روی میز صبحانه‎ی خود پیدا کرد، این هدیه از طرف شوهرش تزار دوم بود تا خاطره تاج گذاریشان در تابستان گذشته را زنده کند؛ فابرژه جواهر ساز سلطنتی ساخت آن را به عهده داشت. فابرژه در تخم مرغ مجسمه‎ای کوچک و جالبی گذاشته بود. بله؛ این مجسمه مدل منیاتوری کالسکه‎ی تشریفاتی روسی در قرن 18 بوده که چرخ‎های این کالسکه از پلاتین و مزین به الماس بود.


تخم مرغ فابرژه

     این گنج زیبا و ارزشمند از زمان سقوط مالکانش زندگی پر طلاتمی داشته است که سر انجام در سال 2004 در حراجی به قیمت 24 میلیون دلار فروخته شد. این تخم مرغ بخشی از یک کلکسیون شد که شامل 9 عدد تخم مرغ عید پاک سلطنتی بود که طی 40 سال توسط مارکن marken در نیویورک جمع آوری شد و سرانجام کل کلکسیون بیش از 100 میلیون دلار فروخته شد.

     تا اینجا در طلامگ بخشی از داستان تخم مرغ‎های معروف فابرژه را خواندید در ادامه این مقاله می‎توانید بیشتر درباره این برند و تخم مرغ‎ها و صاحبان آن بدانید.  

تاریخچه فابرژه 

     خانواده "فابرژه" اصالت فرانسوی داشتند در سال 1800 میلادی به دلیل انتخاب مذهب پروتستان از طرف لویی چهارم تحت تعقیب بودند به ناچار و برای حفظ جان خود مجبور به ترک فرانسه شدند و به شرق اروپا گریختند نام اصلی کارل فابرژه، پیتر کارل فابرژه Peter Carl Fabergé  بود.

     در سال  1846 از پدری مهاجر و مادری دانمارکی متولد شد. دوران نوجوانی کارل فابرژه در مدرسه آلمانی سن پترزبورگ سپری شد. پدرش یک مغازه جواهرفروشی کوچک در محل‎های خوب داشت در سنین جوانی کارل فابرژه این شانس را داشت که برای یادگیری جواهرسازی به کشورهای فرانسه، ایتالیا و آلمان سفر کند. هنر حکاکی روی سنگ را مدیون دوره کارورزی که در فلورانس گذرانده بود می‎دانست. در سن  26 سالگی به سن پترزبورگ بازگشت و خیلی زود مدیریت فروشگاه پدر را به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: برند بولگاری ، قدیمی ترین برند طلا و جواهر

شکوفایی فابرژه با ساخت تخم مرغ طلا

     در سال 1885 تزار روسیه الکساندر سوم به فابرژه سفارش ساخت هدیه‎هایی به مناسبت عید پاک داد، هدیه باید خاص و منحصر به فرد می‎بود به طوری که باید همسرش "ماریا فودورفنا"، را تحت تأثیر قرار می‎داد، هدیه آماده شد و در ظهر عید پاک بعد از صرف ناهار با اشراف، در کاخ کرملین به ملکه داده شد، ملکه با چشمان متعجب تخم مرغی از جنس طلای زرد می‎دید که با مینای سفید رنگ مات پوشیده شده بود طول آن که تقریبا اندازه یک تخم مرغ واقعی بود اما این همه ماجرا نبود درون تخم مرغ مجسمه مرغی از جنس طلا وجود داشت با چشمانی از جنس یاقوت، این خاصترین هدیه‎های بود که تا آن زمان یک ملکه دریافت کرده بود.

تخم مرغ طلایی فابرژه

     هدیه‎ای که به وسیله فابرژه ساخته شده بود، تمام افرادی که در مهمانی بودند را تحت تاثیر قرار داد و باعث تحسین همه حضار شد بعدها ملکه در نام‎های به خواهرش گفته بود که «فابرژه جواهرسازی بینظیر است و از نظر او یک نابغه است.» از همان سال 1885فابرژه تبدیل شد به تامین کننده رسمی جواهرات دربار در حقیقت شروع موفقیت‎های فابرژه از عید پاک همان سال شروع شد و فابرژه موفق شد استاد کارهای مختلف را در تمام روسیه در کارگاه خودش جمع کند. کارگاه او مجموعه‎های بود که هر کدام از آن‎ها که در زمینه‎های مختلف تخصص داشتند در کارگاه او کار می‎کرد افرادی مانند "کولین"،"پرچیت"، "ویگستروم" هر کدام از این‎ها تیم خود را داشتند که شامل افراد ماهری در زمینه‎های مختلف می‎شد در انتهای این زنجیره، از کار ورزها استفاده می‎شد که نوجوانانی بودن که عمده فعالیت آن‎ها جارو زدن زمین و قرار دادن هیزم در زیر دیگ بخار بود، از ویژگی‎های کارگاه او این بود که امکان استفاده افراد از فضا، مواد اولیه و ابزار بصورت رایگان وجود داشت.

بیشتر بخوانید: طلا را بیشتر بشناسیم

     هم زمان با استخراج گاز و ایجاد خطوط راه آهن روسیه در زمینه های مختلف رونق را تجربه می‎کرد و این به این معنا بود که افراد ثروتمند جدیدی ظهور پیدا می‎کردند، این افراد به دنبال تجمل بودن و همین امر باعث رونق کارگاه فابرژه شد بطوری که نمایندگی در شهرهای مختلف تاسیس کرد.

     شعبه اصلی در سن پترزبورگ در خیابان "بولشایامورس کایا " قرار داشت، ساختمان چهار طبقه‎ای بود که، در طبقه اول خرده فروشی قرار داشت و در طبقه دوم فرآیند ساخت و تولید اتفاق می‎افتاد، طبقه سوم مخصوص سفارشات پستی بود و طبقه چهارم دفتر کارل فابرژه قرار داشت فقط مشتریان خاص امکان ملاقات با او را داشتند و تصمیم نهایی در مورد محصولات در این طبقه گرفته می‎شد، بر روی میز او چکشی وجود داشت در صورتی که کاری توجه آن را جلب نمی‎کرد با آن چکش آن را از بین می‎برد.

     فابرژه محصولاتی گوناگون در زمینه‎های مختلف تولید می‎کرد، از جعبه‎های سیگار گرفته تا ساعت و شیشه‎های عطر، از قاب آینه تا دسته‎های عصای جواهر نشان.

راز موفقیت فابرژه

     او می‎دانست مشتری‎ها چه چیزی می‎خواهند فابرژه بسیار هوشمندانه مدیریت می‎کرد، یکی از کارهایی که انجام میداد دریافت و ارسال سفارشات با پست بود چیزی که در آن زمان بیشتر شبیه انقلاب در تجارت جواهرات بود هر ساله فابرژه با ساختن تخم مرغ‎های عید پاک تزار روس و همسرش را تحت تاثیر قرار می‎داد، اتفاقی که هر ساله رخ میداد ساخت تخم مرغ‎های باشکوه تر و مجلل تر بود.

     ارتباط فابرژه با دربار به قدری مستحکم شده بود که با فوت اکساندر سوم در سن 49سالگی در اثر نارسایی کلیه، نیکولاس دوم که بجای پدر، تزار روسیه شده بود رویه سفارش‎های عید پاک به فابرژه را ادامه داد. در سال 1897فابرژه با خلق یکی از معروف ترین تخم مرغ‎های خود خاطره تاجگذاری تزار جدید را زنده کرد.

     تخم مرغ تاجگذاری با سطحی مینا کاری شده به رنگ زرد لیمویی نیمه مات بود. فابرژه می‎توانست در 142رنگ میناکاری کند و این در حالی بود در بین جواهرسازان قبل و بعد از آن اتفاق نیفتاده بود. گرچه ظاهر آن شاهکار زیبایی بود اما اتفاق اصلی در درون آن بود، کالسکه‎ای مینیاتوری از کالسکه‎ای که تزار با آن به محل تاجگذاری رفته بود، پنجره‎های آن از جنس کریستال بودن و به قدری استادانه ساخته بود که با چرخاندن دستگیره‎های کوچک در می‎شد و درهای کالسکه را باز کرد.


تخم مرغ فابرژه


     در میان مهمانان افرادی از خانواده سلطنتی بریتانیا بودن و این سرآغازی بود از همکاری فابرژه و دربار انگلیس، نتیجه این همکاری افتتاح یک شعبه در لندن بود. در این شعبه سفارش‎های دربار انگلیس نیز انجام می‎شد از مجموعه سفارش‎هایی که ادوادرهفتم به فابرژه داده بود می‎توان به مجسمه‎ای از سگ ادوارد اشاره کرد. «سزار» سگ ادروارد بود و مجسمه‎ای از آن از جنس سنگ یمانی سفارش داده بود چشمانی از جنس یاقوت، با قلاده‎ای از جنس طلای زرد که جمله‎ای روی آن نوشته شده بود «من از آن پادشاهم» دقیقا شبیه جمله‎ای که بر روی قلاده سزار وجود داشت.

بیشتر بخوانید: پیر کاردین یکی از موفق ترین ها

     در سال 1900 از فابرژه دعوت شده بود که در نمایشگاه طلا و جواهرات پاریس شرکت کند، همسر تزار اجازه داد که سه عدد از تخم مرغ‎های عید پاک در اختیار فابرژه برای نمایش در غرفه خودش قرار بگیرد، در روز آخر دعوت شد که او یکی از داوران باشد و در نهایت آن روز عالی ترین نشان فرانسه یعنی نشان لوژیونور دونور به او اهدا شد و اتحادیه جواهرسازان پاریس به او لقب متیخ Mertia به معنی استاد دادند. مهارت او در تولید محصولات به حدی رسیده بود که ساعت‎هایی تولید می‎کرد که در هر ساعت یک زنگ مخصوص می‎زد و درون آن پرندهای آواز خوان قرار داشت که نوک و بال‎های خود را تکان می‎داد.

     در سال 1901 تزار روسیه نیکولاس دوم تخم مرغ یک سبد گل را به همسرش الکساندرا داده بود، تخم مرغ‎های فابرژه دیگر یک حجم تخم مرغی شکل با جواهرات تزیین شده نبودند، تبدیل شده بودن به شاهکاری هنری در نهایت زیبایی این تخم مرغ در برگیرنده گل‎هایی بود از گیاهانی که در بهار و تابستان در روسیه شکوفه می‎دادند.

تخم مرغ طلایی فابرژه

     جواهرساز فرانسوی "کارتیه " سه سال بعد با الهام از کارهای فابرژه شروع به تولید گل‎ها و حیوانات جواهرنشان کرد و از میناکاری به تقلید از کارهای فابرژه استفاده کرد.

     شمشیر جواهر نشان برای پادشاه حبشه و انگشتری که بوسیله تزار به دالای‎لاما هدیه داده شد، محصولاتی از فابرژه بود که برای تاج داران جهان تولید می‎شد.

بیشتر بخوانید: جورجیو آرمانی جاودانه خاکستری

     با اینکه سال‎های 1904،1905 سال‎های پر رونق برای کسب کار برای فابرژه بود با این وجود در این سال‎ها هیچ تخم مرغی عید پاکی ساخته نشد روسیه درگیر جنگ با ژاپن بود در این جنگی که در جنوب اقیانوس آرام در حال وقوع بود تقریبا تمامیناوگان دریایی روسیه از بین رفت از سال  1906 سفارش تخم مرغ‎های عید پاک دوباره از سر گرفته شد.

     در 1914 روسیه با فرماندهی نیکولاس دوم وارد جنگ جهانی اول شد در سال‎های جنگ جهانی بر خلاف سال‎های جنگ با ژاپن، سفارش‎های تخم مرغ عید پاک ادامه پیدا کرد. تخم مرغ عید پاک 1916 نشان دهنده بلوغ کارل فابرژه می‎باشد به گفته نویسنده کتاب تخم مرغ‎های فابرژه هر تخم مرغی صندوقی بیان کننده از اتفاقات دوران خودش است.


تخم مرغ طلایی فابرژه

غروب فابرژه

     در سال 1916 تخم مرغ ارتش پولادین ساخته شد این تخم مرغ با ظاهر سیاهش بسیار متفاوت از هدیه های عید پاک است. سوپرایز درون آن نقاشی آبرنگی بر روی عاج فیل است که با قابی از جنس طلا و الماس تزیین شده است، نقاشی در برگیرنده تصویری از تزار و فرزندش در جمع بزرگان در میدان جنگ است.

     یکی از عواملی که باعث منحصر به فرد شدنش است این بود که، این آخرین تخم مرغ ساخته شده می‎باشد. تخم مرغ 1916 نیمه کاره ماند و هرگز کامل نشد. این اثر به همراه  9 تخم مرغ دیگر تنها تخم مرغ‎های عید پاک هستن که در خاک روسیه وجود دارند محل نگهداری آن‎ها ساختمان کرملین می‎باشد که بعدا از آن ساختمان برای موزه استفاده شد.

     بخش اعظمی از تخم مرغ‎ها به وسیله استالین بطور مخفیانه فروخته شد از مجموعه  50تخم مرغ فابرژه هفت عدد از آن‎ها تا امروز مفقود هستند.

     بعد از انقلاب به دلیل نزدیکی فابرژه به دربار خطراتی او را تهدید می‎کرد به همین دلیل فابرژه تصمیم به فرار از روسیه گرفت. همسر و پسر کوچکتر او بوسیله سورتمه از فنلاند به سمت سوییس سفر کردند و فابرژه به دلیل نزدیکی به دربار انگلیس توانست با پوشش دیپلمات انگلیسی بوسیله قطار به سمت غرب برود و سرانجام در  24دسامبر  1920در سن  74سالگی در لوزان سویس در گذشت و جسد اون برای دفن به فرانسه برده شد.

     در سال  1930در حالی که جهان شناخت چندانی از آثار فابرژه نداشت تخم مرغ ، 1885اولین تخم مرغی که برای تزار ساخته شد با قیمت ناچیز 85 پوند در حراجی کریستی فروخته شد و این در حالی اتفاق افتاد که  73سال بعد تخم مرغ عید پاک سال  1902به قیمت 8,900,00 پوند در حراجی فروخته شد.

تخم مرغ طلایی فابرژه


     نام برند فابرژه چند بار در طول قرن گذشته خریداری شد و به فروش رسید، و در بازار لوازم آرایشی مورد استفاده قرار گرفت.
در سال 2007 یک شرکت سرمایه گذاری نام برند را خریداری کرد دوباره کسب و کار جواهرات فابرژه را راه اندازی کرد.

برند فابرژه از نظر فابر یکی از جواهرگران

     توبی فابر از خالقان تخم مرغ گفت: «فابرژه اشیاء را می‎ساخت و بعد تغییراتی روی آن ایجاد می‎کرد تا همه جامعه از طبقات متوسط روسیه بتوانند آن را سفارش دهند و تهیه کنند.»

     وی افزود: «از پایان قرن نوزدهم روسیه به سرعت در حال صنعتی شدن بود و در این مسیر به جمع آوری ثروت توجه می‎کردند. این شرایط بازار مناسبی برای فابرژه بود و به مراتب بزرگتر از مشتریانش در سن پترزبورگ بودند.»

     فابر ادامه داد: « او هنوز هم یک خط قوی در جواهرات، زیور آلات و قاب های آیینه دارد و وسایل زیبا و لوازم جانبی برای همه می سازد.»

     وی اضافه کرد: «کارگاه نقره مسکو، به طور خاص برای طبقات متوسط ساخته شده بود و مردم در مورد اینکه مجموعه های فابرژه غیر از کارد و چنگال است صحبت می کردند.»

     فابر ادامه داد: «فابرژه یک نام تجاری لوکس با به رسمیت شناختن در سراسر جهان تبدیل شد و توسط سلطنت با این شعار که هر یک از آیتم‎ها بسیار خوب ساخته شده است، حمایت می‎شد.»

     در سال 1882 ارتباط با سلطنت برای فابرژه اتفاق افتاد که تزار الکساندر سوم تحت تأثیر کار فابرژه در نمایشگاه  پان روسیه مسکو  قرار گرفت.

     تخم‌مرغ‌های گران‌بهای عید پاک فابرژه که برای خانواده تزار و دیگر شخصیت‌های صاحب نام قرن نوزدهم ساخته می‌شدند، نشانگر دوران شکوفایی صنعت طلاسازی است.

با طلامگ همراه باشید:

تاثیر طلا بر پوست
طلا : دوست پوست و زیبایی


دندان طلا

گران قیمت ترین دندان ، دندان طلا


جواهرات معروف

10 مدل معروف جواهرات در جهان

نظرات  (۲)

جالب بود چه تخم مرغهای جنجال برانگیزی است اون چنتایی که گم شدند کجاست بنده خدا هم در حال فرار بوده هم اینهمه هنرمندی خیلیه وخیلی با شکوه است تخم مرغی که درون ان رمز هایی دیگر است چقدر برای اون کسی که برای اولین بار اون رو باز میکنه شور انگیز است

  • حسین زاده
  • خیلی زیبا و تاثیر گذار بود همه ی مقله رو مثل یک داستان خواندم الان این تخم مرغ ها کجا هستند می خاهم بدانم که اینهارا در موزه ای جمع نکرده اند.

    پاسخ:
    ممنون از لطف شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی