مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

نکاتی در مورد طلای سفید و فرق آن با طلای زرد، پلاتین و نقره

با وجود تنوع زیادی که بین جواهرات گرانبها به وجود آمده است برآن شدیم که کمی درباره ی فلزات گرانبها بخصوص طلای سفید و پلاتین و نقره صحبت کنیم. همانطور که میدانیم طلای سفید خیلی پر فروش است وروی پوست خانمهایی که گندمگون هستند جذابیت و درخششی خاص را می آفریند. در این بین نقره هم وجود دارد که مانند طلای سفید است ولی مناسب تر یا پلاتین که مانند طلای سفید است وبا هزینه ای بالاتری است،  جای صحبت وجود دارد که تفاوت آنها در چیست.

 

طلا ی سفید

طلای سفید چیست؟

در اواخر دهه 30 میلادی جواهرات ساخته شده از طلای سفید اولین بار بر سر زبان‌ ها افتاد و توانست طرفدار زیادی به خود جذب کند و حتی آمد به نام طلای ایتالیایی با طلای زرد قاطی شد.
 

طلای سفید از ترکیب طلا و حداقل یک فلز سفید رنگ به دست می آید و از موادی مانند: پالادیوم، روی، نیکل،مس،منگنزو

نقره  تشکیل شده است.
 

رنگ نهایی طلای سفید ناشی از روکش کردن آن با فلز رادیوم است. در واقع از آنجا که طلای سفید جلا و درخشندگی خود را بعد از مدتی از دست می‌دهد، یک لایه فلز رادیوم روی سطح آن می‌کشند که باعث درخشندگی آن می‌شود. همچنین با اضافه کردن مقداری مس به طلا هم می‌توان طلای صورتی رنگ تولید کرد.

 

10 راهکار برای تشخیص طلای اصل
 

طلای سفید از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

طلای خالص یا شمش طلا بسیار نرم است، بنابراین برای افزایش استحکام فلزات دیگری را به آن اضافه می‌کنند. به عنوان مثال برای طلای زرد از فلز مس استفاده می‌شود..
 

اگر در ساخت طلای سفید از نیکل استفاده شده باشد، به دلیل سخت بودن نیکل محصول نهایی جنسی سخت دارد و بیشتر برای ساخت حلقه، سنجاق، گیره و زنجیر مناسب است.
 

طلای سفیدی که با استفاده از پالادیوم ساخته می‌شود، نرم و انعطاف پذیرتر است و بیشتر برای ساخت جواهرات و سنگ‌های قیمتی از آن استفاده می‌شود.
 

همچنین به منظور افزایش استحکام و وزن ممکن است در ساخت طلای سفید از نقره، مس و پلاتین هم استفاده شود. طلای سفید را برای جلای بیشتر با روکشی از رادیوم می‌سازند، که این روکش پس از گذشت 12 الی 18 ماه از بین رفته و باید مجددا آن را تمدید کرد.

 

طلای زرد شمش


عیار طلای سفید چند است؟

عیار طلا نشان‌ دهنده خلوص آن است و در واقع وزن طلای استفاده شده برای ساخت قطعه در هر 1000 گرم است. به عنوان مثال عیار سکه بهار آزادی 22 از 24 (900 از 1000) است یعنی از 1000 گرم آلیاژ استفاده شده برای ساخت سکه بهار چند است؟ آزادی 900 گرم آن طلا است و مابقی فلزات دیگر مانند مس..
 

بالاترین عیار طلای سفید موجود در بازار 18 است. عیار 18 از 24 (750 از 1000) یعنی 18 قسمت طلا و 6 قسمت فلزات دیگر تشکیل دهنده آلیاژ طلای سفید هستند. همچنین عیار جواهراتی که با طلای زرد هم ساخته می‌شود 18 است.
 

البته طلای سفید در عیارهای 14 و 12 نیز در بازار موجود است که جنس آن‌ها محکم‌تر، جلای کمتر و قیمت پایین‌تری نسبت به طلای 18 عیار دارند، و طلای زرد هم همین طور است.

همیشه از طلای سفید در زیورآلات استفاده نمی شود، چون طلای سفید دوام بیشتری دارد می توان از آن به عنوان روکش ماشین هم استفاده کرد. این ماشین با طلای 18 عیار سفید آب کاری شده است.

 

طلای سفید ماشین

متداول‌ترین ترکیب‌های آلیاژی برای ساخت طلای سفید کدامند؟

آلیاژ طلا – پالادیوم – نقره (طلا: 750، پالادیم: 200 ، نقره: 50 )

 

آلیاژ طلا – نیکل – مس – روی (طلا: 750 ، نیکل: 135 ، مس: 85 ، روی: 30)
 

از این دوترکیب برای طلای سفید استفاده می شود.
 

تفاوت طلای سفید و طلای زرد در چیست؟

علاوه بر رنگ تفاوت‌های دیگری بین طلای سفید و طلای زرد وجود دارد؛ این تفاوت‌ها عبارتند از: طلای زرد راحت‌تر از طلای سفید خراشیده می‌شود و جنس نرم‌تری دارد، زیرا در ساخت طلای سفید از فلزات محکم‌ تری استفاده می‌شود.
 

برای حفظ جلا می‌توانید طلای زرد را پولیش کنید اما اینکار یک لایه از طلای شما را از بین می‌برد، اما در طلای سفید اگر هم خراش بوجود ییاید می‌توانید قطعه را با رادیوم پر کنید و سطح را بازیابی نمایید. همانطور که در متن هم اشاره شد ترکیبی که برای سخت شدن طلای سفید استفاده می‌شود با طلای زرد متفاوت است.
 

ترکیبات طلای سفید ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی شود اما طلای زرد این مشکل را ایجاد نمی کند. مراقب باشید طلای سفید نخرید و بعد به دلیل حساسیت مجبور به فروش شوید آنوقت به عنوان طلای دسته دوم از شما می خرند.

 

فرق بین طلای نو با اصل

 

طلای زرد النگو

 

طلای سفید گردنبند

 

 طلای سفید و نقره چه تفاوت هایی با هم دارند؟

درست است که طلای سفید و نقره شبیه به هم هستند، ولی تفاوتهای زیادی باهم دارند زیرا دو فلز متفاوت از هم هستند.
 

1-    طلای سفید آلیاژ است که از ترکیب سایر فلزات با طلای خام  بدست می‌آید اما نقره یک عنصر خالص است.
 

2-    ارزش طلای سفید به علت کمیاب‌ تر بودن، بیشتر از نقره است.
 

3-    طلای سفید نسبت به نقره مقاومت بیشتری نسبت به خراش دارد.
 

4-    طلای سفید در مقایسه با نقره مقاومت بیشتری در برابر زنگ زد گی دارد.
 

5-    طلای سفید با رودیم پوشش داده می‌شود در حالیکه برای نقره از لایه‌ای استفاده نمی‌شود.
 

6-    طلای سفید خاصیت چکش خواری بیشتری دارد و راحت‌تر از نقره می‌توان روی آن حکاکی کرد.
 

7-    علامت‌گذاری این دو با هم متفاوت است. طلای سفید با عیار و نقره با قیراط اندازه گیری می شود.
 

8-    علا وه بر اهداف زینتی و تزئینی، از نقره در پزشکی، شیرینی پزی و مهندسی نیز استفاده می‌شود. در عوض، طلای سفید فقط در جواهرات یا دیگر وسایل زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

9-    جواهرات ساخته شده از نقره می‌توانند تا 99.9% درصد خلوص داشته باشند در حالی که بیشترین درصد خلوص طلای سفید 75% یا همان 18 عیار است.
 

10-    با وجود تمامی این تفاوت‌ ها بهترین راه تشخیص نقره و طلا سفید، شماره‌ ای است که در داخل آن حک شده است.

 طلای سفید و پلاتین چه تفاوت هایی باهم دارند؟

یکی دیگر از فلزهای گرانبهایی که با طلای سفید زیاد اشتباه گرفته می‌شود، پلاتین است. ظاهر این دو فلز گرانبها بسیارشبیه به هم است. با این وجود تفاوت‌ های اساسی با هم دارند که این تفاوت‌ ها شامل موارد زیر است.
 

1-    پلاتین درخشندگی بیشتری نسبت به طلای سفید دارد، زیرا رنگ آن بصورت طبیعی سفید است.
 

2-    مقاومت پلاتین بیشتر از طلای سفید است.
 

3-    طلای سفید زودتر از پلاتین کدر می‌شود.
 

4-    چگالی پلاتین بیشتر از طلای سفید است.
 

5-    پلاتین از طلای سفید کمیاب‌تر است، بنابراین قیمت آن هم بیشتر از طلای سفید است.
 

6-    درجه خلوص پلاتین بیشتر از طلای سفید است.
 

7-    حساسیت پلاتین نسبت به عوامل خارجی کمتر از طلای سفید است.
 

این سه فلز گرانبها طلای سفید، پلاتین و نقره در ظاهر و رنگ شبیه  به هم هستند و لی در حقیقت اصلا مانند هم نیستند و هر یک ترکیباتی متفاوت از دیگری دارند و نمی توان آنها را حتی کمی هم مثل هم دانست.

 

طلای زرد اب شده


 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۱)

خیلی مقاله جامع بود و اطلاعاتی در مورد این سه فلز هم رنگ بدست اوردم و همین طور اینکه راجع به پلاتین نمی دانستم واینکه الان توی بازار مثل طلا که محل فروش مشخصی دارد برای خرید نقره بلد نیستیم بیشتر نفره فروشها نفره های نا خالص دارند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی