مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

هر آنـــــــــــــــــچه که راجع به "طلا و جواهرات" باید بدانیـــد

مجله طلا و جواهرات

ما در وبلاگ طلامگ به زبان بسیار ساده صحبت کرده ایم. شما می توانید هر انچه که راجع به طلا و جواهرات است را در طلامگ بخوانید. مطالب خواندنی به همراه عکس ها در طلامگ علاوه بر این که به اطلاعات ما در مورد طلا و جواهرات اضافه می کند، باعث می شود ایده های خلاقانه ای هم از محتوای این بلاگ به ذهنمان برسد.

پیوندها

عوامل مؤثر بر رشد قیمت طلا در جهان به زبان ساده: دلایل گران شدن طلا

وقتی در حال بررسی عواملی که باعث رشد طلا می‌شوند، بودم. به این نتیجه رسیدم که این مطالب باید آنقدر ساده بیان شوند که همه‌ی مردم از هر طبقه‌ای بتوانند درک کنند، طلا چیست؟ با خرید و فروش طلا غیر از استفاده‌ی ظاهری چه منفعت‌های دیگری هم برایشان دارد؟ وقتی طلایی را می‌خرند در چه زمانی بفروشند تا علاوه‌بر هزینه‌ی داده شده در موقع خرید کمی هم سود کنند. 
از همان اولی که طلا شناخته شد، برای انسان‌ها ارزش و جایگاه ویژه ای پیدا کرد، و همه‌ی دنیا دست به دست هم دادند تا این فلز زرد ارزشمند بماند.  در حال حاضر اگر به تاریخ طلا و فلزات ارزشمند نگاهی دوباره بیاندازیم متوجه می‌شویم، حدود صد سال است که آرام آرام بر قیمت طلا افزوده می‌شود گاهی این نوسانات کم است و گاهی هم آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم چه تصمیمی در رابطه با خرید و فروش طلایمان بگیریم.
یکی از دلایلی که باعث می‌شود قیمت طلا تغییر کند: تغییر اونس جهانی طلا است، در کل دنیا کشورهای مختلف طلا را به واحد آن می‌شناسند( انس یا اونس طلا) درهمه‌ی کشورها قیمت طلا در داخل کشورشان بر اساس اونس جهانی طلا تعیین می‌گردد و تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد، در ایران هم قیمت طلا تحت تأثیر اونس جهانی قرار می‌گیرد. و علت دیگری قیمت دلار یا شاخص دلار است که در قیمت طلا تأثیر به سزایی دارد. و همین طور دلایل متعدد دیگری وجود دارد که می‌توانند در رشد قیمت طلا مؤثر باشند، در طلا مگ با ما همراه باشید، تا هفت دلیل از این دلایل را با هم بررسی کنیم.

اونس طلای جهانی

تقاضای سرمایه گذاری برای طلا

یکی از دلایلی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم ، عرضه و تقاضا است نه تنها در مورد طلا بلکه در مورد هر کالایی هر چه تقاضا نسبت به آن کالا بیشتر باشد عرضه بالا می‌رود، و قیمت آن کالا رشد خواهد کرد، در مورد طلا هم همین‌طور است، هر چه قیمت طلا در بلند مدت رو به افزایش باشد مردم برای سرمایه گذاری و پس‌انداز به خریدن طلا روی می‌آورند و این موضوع تقاضا را در بازار طلا بالا می‌برد در نتیجه طلای بیشتری وارد بازار می‌شود و همین باعث گران‌تر شدن طلا می‌شود. پس بازار طلا تابع عرضه و تقاضا است. 

نمودار میزان ذخایر طلا

ارزش دلار آمریکا بر قیمت طلا

باید به این نکنه توجه کنیم، در جهان اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند افراد، دلار بیشتری بدست می‌آورند و بهتر می‌توانند برای خرید طلا اقدام کنند، تقاضا بالا می‌رود و طلا گران می‌شود پس در جهان قیمت دلار با قیمت طلا نسبت عکس دارد ولی این موضوع در ایران طور دیگری است، طلا تحت تأثیر قیمت دلار قرار دارد، یعنی اگر دلار بالا رود طلا نیز گران می‌شود. این موضوع به علت سیاست دولت‌ها علیه ایران و تحریم‌ها می‌باشد که وابستگی طلا و دلار را در ایران بیشتر کرده است.

دلار آمریکا  و تاثیر آن در قیمت طلا

ذخیره‌ی بانک‌های دولتی

بانک‌های دولتی در کشورهای مختلف وظیفه دارند پول و سرمایه‌ی کشورشان را طوری ذخیره کنند تا ارزش پول‌شان پایین نیاید برای اینکار پول رایج کشورشان را بصورت شمش طلا ذخیره می‌نمایند، کشورهایی نظیر ایالات متحده، روسیه، ترکیه و قزاقستان به ترتیب بیشترین پول را در کشورشان به صورت طلا ذخیره می‌کنند و این خود یعنی افزایش تقاضا و در بالا رفتن قیمت جهانی تأثیر می‌گذارد.

بانک دولتی و تاثیر آن بر قیمت طلا

آشفتگی بازار‌ها یکی از عوامل پولی و اقتصادی 

تقریبا بازار‌ها براساس سرمایه ای که در آنها رَد و بَدَل می‌شود کار می‌کنند و برای خرید و فروش به پول نیاز دارند وقتی بازار دچار نوسانات می‌شود سرمایه‌داران احساس خطر و نا امنی کنند برای حفظ سرمایه و راحتی خیال به سمت خرید طلا می‌روند و همین موضوع باعث افزایش قیمت طلا می‌شود، دیگر پول نقدی برای خرید و فروش باقی نمی‌ماند علاوه بر رشد قیمت طلا بازار در یک رکود غرق می‌شود.

آشفتگی بازار طلا وتاثیر آن برقیمت طلا

 

صنایع پزشکی و تجهیزات الکترونیک

هر چه به سمت آینده پیش می‌رویم بیشتر صنایع و تجهیزات پزشکی و الکترونیکی ساخته می‌شود و روانه‌ی بازار می‌گردد و از آنجا که مردم هم به دنبال این وسایل مدرن و پیشرفته هستند بیشتر از آنها استفاده میکنند و تقاضا عرضه را بالا می‌برد وسایلی مثل: دستگاه‌های جی پی اس و یا گوشی‌های هوشمند که برای ساخته شدن از تراشه‌های طلا استفاده می‌کنند. هر چه بیشتر از این وسایل استفاده شود باعث مصرف بیشتر طلا می‌شود. و تقاضا بالا می‌رود و همین موضوع در قیمت جهانی طلا افزایش پیدا می‌کند.

قطعات الکترونیکی وبالا بردن مصرف طلا

تولید جهانی طلا ( استخراج طلا از معادن )

در این مبحث ما درباره‌ی تقاضای طلا صحبت کردیم ولی این همه طلا از کجا تولید می‌شود و چگونه به مصرف ما می‌رسد؟ وقتی طلا کشف شد معدن‌ها بوجود آمدند تا راحترطلا بدست ما برسد، ولی ما مگر در جهان چقدر معدن طلا داریم که بدون هیچ واهمه‌ای طلا استخراج کنیم و ترسی از تمام شدن آن نداشته باشیم، بیشترین معادن جهان در چین، آفریقای جنوبی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، روسیه و پرو هستند، از این معادن همه‌ی طلای مصرفی جهان تأمین می‌شود و با گذشت زمان معادن به انتها رسیده است و به اندازه‌ی تقاضا معدنی کشف نشده که طلا یه راحتی عرضه شود پس به مرور قیمت طلای جهانی رشد می‌کند. علاوه بر این دلایلی که باعث رشد قیمت طلا می‌شود صنعت سازند گی طلا و جواهرات سالانه مقادیر زیادی از طلا را به صورت مصنوعات طلا در می‌آورند تا به دست طلادوستانی که تعدادشان هم کم نیست برسانند.

استخراج طلا و تولید مصنوعات طلا

کارگاه‌های طلا و جواهر سازی در جهان

سازندگی‌های بی‌شماری در جهان آمده‌اند تا با هنر ساخت مصنوعات رنگارنگی از ست گردنبندها، دستبندها، گوشواره‌های گوناگون و انگشترهای بی‌شمار برای افرادی که شیفته‌ی این فلز زرد هستند، ثروت‌سازی کنند ودر عین حال مقادیر زیادی از طلای خام را مصرف می‌کنند، وهمین باعث افزایش قیمت طلا می‌شود. باید اضافه کنم خیلی از کشورها سفارش ساخت وسایل مختلف از طلا می‌دهند تا برایشان ساخته شود و آن را به نمایش عمومی می‌گذارند مانند هتل‌هایی که وسایل آن از طلا ساخته شده و مانند اینها.

کارگه‌های طلا و جواهر سازی وتاثیر آنها بر طلا

یک جمع‌بندی کلی

 ما برای شما دلایل متعددی آوردیم که چرا هر روزه شاهد بالا رفتن قیمت طلا می‌شویم، در این بین می‌خواستم یاداور بشوم که: ما در ایران گاهاً شاهد این هستیم، یک وقت‌هایی طلا در ایران از اونس جهانی هم بالاتر است، این موضوع به دلیل تحریم‌ها و اینکه از نظر سیاسی دلار یک ارتباط مستقیم با طلا پیدا کرده است، می‌باشد. برای همین در این چهل سال اخیر که با هشت سال جنگ تحمیلی شروع شد و با فشارها و تحریم‌ها ادامه یافت، فقط شاهد گران شدن طلا هستیم و هر ساله این تورم چند برابر می‌شود، و نمی‌دانم در آینده چه خواهد شد.

 

در طلا مگ بیشتر بخوانید:

جواهرات جذّاب بوچلاتی

فرق طلای نو با طلای دسته دوّم

 

 


 

نظرات  (۲)

یه مقاله‌ی جدید قبلا اومده بودم توی طلا مگ ولی این مقاله جدیده دست شما درد نکنه بازم با این همه تعاریفی که گفتید اگه طلا همیطور هی گران و گرانتر بشه بازم میشه به طلا به عنوان سرمایه نگاه کرد؟ من وقتی به این موضوع فکر می‌کنم حالم بد میشه.

پاسخ:
سلا م دوست عزیز بله ولی بدانید گرانی برای همه است شما کم کم طلا جمع می‌کنید که یک سرمایه‌ای درست شود تا باآن بتوانید کاری کنید هدفمند زندگی کنید.

در حال حاضر نه تنها طلا بلکه همهی اجناسی که برای یک زندگی لازم است تحت تاثیر تورمها قرار گرفته از آنجایی که سرمایه گزاران همه ی دارایی های خود را با مقدار طلا تعیین می‌کنند مثلا میگن وقتی خونه خریدم پولی که دادم یک کیلو طلا میشد الان خونم رو بگیرن یک کیلو و نیم طلا میدن . سرمایه داران همیشه بر اساس طلا میزان دارایی خود را تعیین می کنند .  ما هم همه پس انداز زندگی مان را براساس طلا تعیین کنیم.

پاسخ:
بله دوست عزیز برای همین هم هست حتی اگر اعتقادی به طلا وجواهرات نداشته باشید برای ورود به زندگیتون باید اطلاعات نسبی نسبت به طلا و اونس جهانی داشته باشید تا بتوانید ببینید دور شما چه می گذرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی